Tuesday, August 7, 2012 By: kasihibu

P.E.N.G.K.A..... TAHU TAK MAKNANYA? ;p

Siapa tahu makna pengka?

Kalau mengikut istilah negori Sembilan makno eh kekok kalau bahasa melayu

Sya pun terpaksa merujuk di SINI

Sya nak cerita kisah si yang pengka nampaknya adalah si KC
Bila dia berjalan kaki dia macam selisih / masuk ke dalam

Ada yang kata jalan kaut rezeki
Hehehehehe...macam macam

Persoalan nya adalah apa puncanya kaki boleh jadi macam tu yek?

18 jeJari meNulis:

doc said...

orang Muar .. panggil 'pengko'


orang tua-tua kata ( bukan saya) sebab kaki tak bedong masa baby...

KhaiRin : anies said...

1ST time dgr.. ;-)

p/s jemput empunya blog ni utk join GA sy! ;-)

kakcik said...

Kat kampung kakcik, sebutannya 'pengko'. :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sebab puasa kot..huhuhu..
terima kasih kongsi bahasa ari ni.. :-)

kasihibu said...

doc
---
hehehehe...adikberadiklah tu
rasanya di ikat bedung kemas masa kecipkecip dulu rasanya ;p

kasihibu said...

KhaiRin : anies
--------------
hehehehehe.... ia ke? (,")
Insya'allah akak akan cuba meluangkan masa ye

kakchik@ella said...

saya baru pertama kali dgr perkataan tu

kasihibu said...

kakcik
------
sama dengan orang muo di atas tu (,")

kasihibu said...

PMDR
----
loghat negori sebenarnya tu dik;p

kasihibu said...

KC
--
cuba klik link yang ada tu macam macam ada.

Acik Erna said...

salam sya..omak kato dulu tak bebedong he he..ala tak pe sya..elok nanti tu

kasihibu said...

acik erna
----------
w.salam raso eh elok bodung dia dulu ke terlobih bodung;-)

Pok Li said...

Genetik kot

Pok Li said...

Genetik kot

mamaijat said...

...ho ho ho..tu rupanya..
guess what... baca tajuk,mamaijat sangka sejenis 'makanan'...
ha ha ha...al maklumlah bulan puasa ni ingatan lebih pada 'makanan'...

kasihibu said...

pok li
-------
masalahnya dia sorang yg jln kakikaut ke dalam

kasihibu said...

mamaijat
-----------
tp memang ada bunyi2 macam makanan jufak kan pankek:-P

rashida ramli said...

KT KEDAH PGIL PENGKAQ KAK..
KKI XBEDONG MSA KECIK2 DLU