Wednesday, July 25, 2012 By: kasihibu

DAH MAHAL BENDA ALAH NI SEKARANG

kecik comel je kan?

Sangat terkejut sya sekarang ni harga sebiji kelapa 
yang siap di parut adalah rm 2.20

issshhh....apasal mahal sangat ye? dah lah harga tak seragam
dekat kedai lain lain harga nya
dan yang paling murah sya jumpa rm 1.70

hrrrrmmmmmm...kalau gini gayanya nak tanam pokok kelapalah depan rumah

hehehehe....(,")
.

16 jeJari meNulis:

Adry@Daun said...

As salam Sya,
Hrga kelapa mmg mahal skrg ni. Tmbh upah mesin lagi tu. Molek benar cdgn Sya nk tnm kelapa sendiri tu sbb bila berbuah blh kait/kutip bwh pkk, kupas dan mesin sendiri je. Kos yg kena byr adalah elektrik. Guna kukur kelapa cap duduk tu FOC je tau. Dpt senaman lagi..hehe..

nazli said...

kelapa memang mahal sekarang ni, saya tanya ma saya berapa dia jual kelapa tua, dia cakap RM1 sebiji...tu harga pengeluar, so kalau sampai ke kedai mungkin jadi dekat RM2 kot

kakcik said...

Kat kampung entah2 diborong dengan harga 50sen sebiji sahaja. :(

Temuk said...

Pakcik fikir mesti ada peruncit yang kadangkala "hentam" harga. Yang sakit kita. Tapi biasanya kalau peruncit beli mahal dari pemborong, mahallah dia menjual kepada kasihibu. Bila sesuai situasinya tak sukakah guna susu cair dalam kotak sebagai ganti santan? Sementara ni teruskanlah projek menanam kelapa depan rumah tu. Kat belakang, tak mahu sepokok lagi? Hehehe.

Temuk said...

Pakcik fikir mesti ada peruncit yang kadangkala "hentam" harga. Yang sakit kita. Tapi biasanya kalau peruncit beli mahal dari pemborong, mahallah dia menjual kepada kasihibu. Bila sesuai situasinya tak sukakah guna susu cair dalam kotak sebagai ganti santan? Sementara ni teruskanlah projek menanam kelapa depan rumah tu. Kat belakang, tak mahu sepokok lagi? Hehehe.

kasihibu said...

Adry
-----
Bukan guna santan sangat di rumah ni pun..tp sangat mahal kelapa sekarang ni
sya kalau masak pun guna santan kotak atau susu cair
tanam kelapa depan rumah nanti kena saman dek mdkl pulak;-)
Kukur kelapa tu sangat nostalgia kan?

kasihibu said...

Nazli
------
Penjual rm1,pemborong 1.50,peniaga 2.20 kecuali penjual je yg kurang untung..pengguna tak untung2
habis tu nak makan rasa sedap mcm x ada pilihan jadinya belilah saja dgn rasa terkejut

kasihibu said...

Kakcik
------
tepatlah jawapan sya pd nazli diatas andaian kakcik tu

kasihibu said...

Pakcik
--------
Lain rasanya guna santan buatan dan susu cair tu,
Pasal tanam kelapa tu depan tidak belakang lg lah tidak nanti dapat surat cinta dari majlis pulak sudahnya

Kakzakie said...

Tempat kakak RM2/- tapi majoriti sama tak ada yg lebih dan kurang. Tapi kakak jaaaarang beli Sya. Kakak nak ambil dari kg. Nak tanam kat sini tak ada tanahlah pulak.

rieda_ffya said...

mmg mahal kak...elok beno nak tanam depan rumah..jauh2 skit..kan hempap rumah..ngee...hehee

en_me said...

semuanya dh mahal kanns, xde yg makin murahh.. uhhuuu

salam ramadhan makk tuu

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

eh, mahalka... tak sedaq sebab kat umah is banyak pokok nyiuq ni... selalu orang datang beli borong dalam rm0.50 ke rm0.60 kot sebiji ikut saiz (^___^)

L said...

mahalnye.. mungkin kurang dah kot kelapa .. urmm

Hanis Azla said...

itulah.. saya pun terperanjat juga sbb dah mahal harganya.. dah lama tak beli itu yg tak tahu sebab skrg lebih byk guna santan kotak.. rasanya dulu dalam berapa sen aje sebiji kan.. lepas tu boleh makan tombong kelapanya sekali..

cikceriacorner said...

a'ah la kak..sekrg kelapa makin mahal..ingat lg masa kecik2 mak suruh g kedai parut kelapa cuma 30sen aje..