Tuesday, January 31, 2012 By: kasihibu

MARI BELAJAR MENGETIP

Siput belitung namanyakan?
tapi biasa di panggil siput sedut kan?
 kalau nak makan kena sedut sedut
kalau tak pandai sedut alamat memang tak boleh nak makanlah...

Makan senanglah, tapi bab perisi tu macam leceh juga
hari ni sya nak bagitahu cara cara mudah perisi siput sedut ni
memula pilih mangsa....

lepas tu dah jumpa ketip ekor dia
hehehehhehe....malas sya nak ketuk ketuk,
 baik ketip ketip je tak lah berterabur ekor siput tu kan?

kalau perisi ketam pun sya guna cara yang sama, senang sangat

KC kata..ibu dia melekat......

macam biasa bila sya buat kerja yang best macam ni,
 anak anak mesti menyibuk
nasib baik masa tu abang ariq dah tidur,
sebab mungkin penat bawak basikal dan sakit dahi jatuh basikal agaknya,
kalau dia tak tidur lagi
errmmm....alamat kacau bilaulah dapur tu sebab
abang akan ambik siput tu pergi takut takutkan
si ayong yang memang terkenal dengan penggelinya (,")


tengahari esoknya maka menjadi lauk lah sang siput tu...
sya malas nak keluar ke pasar semata mata mencari keladi,
jadinya sya campur dengan daun kesum
sepinggan ni saja, tapi sampai sekarang ada lagi baki siput tu
menu tambahan sya goreng ikan dan goreng sayur kangkung

sekarang dah mahal kan? 1/2 kilo rm 5.00
weeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii......

cuba tengok hasil  perisi sayur kangkung
 oleh anak dara sya yang ke-2 tu si kak ngah (,")

sya kata macam zaman sultan melaka,
masa diorang nak mengintai wajah puteri hang lipo
kena makan kangkung sambil mendongak gitu...
hehehhehehehehehe.....

20 jeJari meNulis:

cheqna said...

sedap tuuuu

YaYaNsMuM said...

suka makan siput sedut...best!

Kakzakie said...

Sekarang tengah musim agaknya siput ye sya... tempat kakak pun banyak. Hari itu kakak beli masak lemak cili padi.

Dah tolong bersihkan kangkung dah oklah sya... kalau kakak dah terima kasih banyak sebab rajin...

wahida said...

siput sedut masak lemak mmg feveret saya kak...kalau balik kampung, mak mesti masakkan...ni pun baru dpt mkn lagi last week sbb balik kampung...yg special kalau mak saya buat masak lemak siput ni, mak letak keledek, bagi rasa manis dan kuah agak likat...


sedap!! heaven!!

suri solehah said...

saya suka siput tu..tapi suami tak reti makan..sudahnya terliur orang punya jelah..nak masak tak berbaloi huhu

kasihibu said...

cheqna
------
akak kurang sikit, tp bila terasa nak makan tu belilah juga

kasihibu said...

cheqna
------
akak kurang sikit, tp bila terasa nak makan tu belilah juga

kasihibu said...

YaYaNsMuM
----------
kalau kena gayanya memang sedap, tp akak kurang sikit

kasihibu said...

Kakzakie
---------
betul tu, kalau musim ada je dimana mana, kalau bukan musim jenuh nak mencari

kasihibu said...

wahida
-------
macam best menarik je resepi tu, tak pernah cuba lagi, kalau sekali lagi termasak wajiblah akak buat ikut resepi tu

kasihibu said...

suri solehah
-------------
kalau teringin tu makan di kedailah gamaknya kan?
memang tak berbaloi makan sensorang di rumah

Tiramisu Fatiema said...

sy xmakan siput nie.huhu..jenoh nak sedutt...

KhaiRin - anies said...

lama nyer x mkn siput msk lemak

MulutPayau said...

siput sedut tu mmng kesukaan...tapi dah lama tak makan...huhuhu

luahfikiran ... mari kita said...

Salam,
Suka siput ni... memang best !

Alin Marlini said...

baru makan minggu lepas kat restoran upin ipin..sedappp

Acik Erna said...

sya..acik suka makan..tpi tak mau masak sendiri..he he

eelobor said...

huhuhu....siput sedut tuh memang peberet saya tau....

Dinas Aldi said...

Wahhh nampak sangat menarik! Saya pernah tengok tapi tak pernah makan siput ni :)

ariana said...

Suka makan, tp bab nak memasknya tu..huhu..selalu beli je..:)