Monday, January 30, 2012 By: kasihibu

ABANG JATUH LONKAM....

Kesian abang.....sedihlah ibu sendiri nampak abang jatuh lomkan 
 longkang bebetul depan mata ibu

sebelum tu memang hati sya dah terdetik pasal tu
tapi ,sya tak boleh nak kawal

lepas tu malam tu ayah dah perasan bengkak di dahi jendol abang,
 ayah tanya kenapa?
ibu jawab abang jatuh saja

sebab ibu tak mahu dengar ayah meleter marah ibu
sebab memang salah ibulah engkar arahan ayah,
 ayah tak galakan dan tak bagi pun anak anak naik basikal

tapi ibu kesian basikal tu duduk di bilik belakang


sekarang dah surut sikit bengkak tu,
kalau tidak hati ibu pun terguris sedih tengok dahi abang,
nasib baik tak kena mata ke..
ya Allah...lepas je abang jatuh ibu angkat basikal 2-2 tu

terus masuk dalam bonet kereta sampai sekarang masih dalam bonet kereta tu
Ibu rasa nak bagi pada orang je,
tapi masalahnya diorang semua ada basikal
habis nak buat camno ye?

23 jeJari meNulis:

Marina Monroe said...

Salam,

biasalah budak2 jatuh2, bila dia orang main basikal sebaik2nya ada orang awasi mereka

kasihibu said...

aunty
-----
betul tu aunty, tp sya seihlah tengok dia jatuh tu, sedangkan masa tu hati sya memang dah terdetik, tp sya tak dapat nak kawal pun

Irfa said...

dr blog kak hanis azla

siannya dia..itulah,tak bagi kesian.dah bagi ada je la yang terjadi..yg pelik tu anak org lain yg dibiar main merata ceruk ok je takde apa2.kita yg sesekali bg keluar ni ada je

saya pun sama ;)

Tiramisu Fatiema said...

ala..kesian die akak..moga cepat baik bengkaknye..hati2

cheqna said...

alo kesiannya..
cepat2 surut bengkak tu...abang tak serik kot pasni nak naik basikal lagi...=)

kasihibu said...

irfa
----
selamat datang, terima kasih
betul tu kadang tengok budak2 lain
lasak jugak main basikal macma tu,
mungkin sebab masa tu abang main basikal di jalan depan rumah bukan di taman mainan tu
lagi satu dia kayuh laju je, tak terkejar

kasihibu said...

Tiramisu Fatiema
-----------------
memang kesian dik, sebba tu sampai sekarang basikal dalam bonet ,yang lagi satu tu akak simpan sorok

kasihibu said...

cheqna
------
budak lelaki lasak nya lain dik, sekarang ni siap buat terjun2 lagi dia panjat kerusi ke meja ke nak terjun terjun geram

Amy said...

alaa tak per2.. belajar dari kesilapan.. lepas nie si abang perlu lebih berhati2... musti dia akan beware lepas nih... ;D sakit2 dahulu baru rock...

YaYaNsMuM said...

Biasalah budak-budak kan?my son pun, slalu gak tersungkur. pale bengkak.tapi, yelah, as a parents kita tak boleh jugak terus menolak benda tu, kita kene guide dia utk lebih hati2.kang kalo dh besar, ssh pulak diorang nak independence kan?(^_^) kene extra careful jelah.

Ibu n Abah said...

sya..
bila aisyah jatuh longkang masa kecik dulu, terus kami buat tutup longkang keliling rumah...
macam itulah hati kita sebagai ibu dan bapa.. sangat belas bila anak luka dan jatuh...
dapat akak rasakan bagaimana belasnya hati sya melihat enariq jatuh begitu...

Acik Erna said...

sya.sian abang moga cepat baik..
dulu2 acik pun macam tu..risau anak jatuh,,tapi jiran2 selalu kata..tak jau=tuh btak pandai..macam2..

gadisBunga said...

alaa...kesian kat abang....

dah tuamkan bengkak dahi tu?

cheqna said...

kak
cheqna bagi kat sini jela ye..
guna tepung pulut..air,sedikit kapur n sedikit garam untuk buat doh tu...gaul ngan air sehingga dapat buat doh..kalau nak kale hijau kak blend daun pandan..n amik air dia..gaulkan ngan tepung...buat doh kecik2...
pastu doh tu dimasukkan ke dalam air yang sedang direbus...bila doh tu timbul kak angkat dan masukkan dalam bekas yang mengandungi air..agar doh tu tak melekat..
untuk kuah.guna santan..garam..gula..daun pandan..manisan..masakkan semua ni..bila dah menggelegak...masukkan doh tadi dalam kuah ni...
boleh erk kak??=)

kasihibu said...

ceqna
-----
terima kasih ye, nanti akak akan cuba buat

kasihibu said...

amy
---
betul tu, tp rasa tak sanggup pulak tengok dia menangis sakit masa tu, kesian sangat

kasihibu said...

YaYaNsMuM
---------
memang betul tu, tp takut jugak jadi apa apa, sbb anak bujang akak itu je sorang bukan bermakna tak sayang kakak2nya
yg sorang tulah buah hati pengarang jatung gitu ;p

kasihibu said...

akak
----
penutup longkang di sini dah habis dipunggut oleh orang yang tak bertanggungjawab, geram sangat sya

belas hati melihat anak memang rasa sesal jugak

kasihibu said...

acik erna
---------
memang betul belajar dari pengalaman, tp kalau jadi ke lain, kita juga yg sesal kan kak?

kasihibu said...

GB
--
itulah yg akak buat dulu, tuam guna kain tudung yg akak pakai

Dinas Aldi said...

Allah sedih sungguh tengok..

Insyaallah lepas ni mesti dia lebih berhati2 sebab dah rasa sakit tu. Semoga dia cepat sembuh.

noor said...

wah sdpnya siput sedut!

lyza said...

Salam kenal :)

Saya suka siput sedut nie..tapi tak tahu masak..tahu makan je.. :D


Kesian abg jatuh longkang..teringat kt anak sulung saya masa umur setahun lebih, jatuh longkang gak..mujur la bukan time hujan sb situ airnya sangat deras dan dalam klau hujan... :(

Singgah n follow sini gak.