Thursday, November 3, 2011 By: kasihibu

MACAM MACAM CERITA YE....




 Malam tadi tak ada elektrik dari 4 petang sampai jam 10 malam ++ gitu

Abang ariq dah panggang rambut dia di api lilin
Aduhai anak bertuah ibu ni..sabar yo lah

Nasib baik tak votak (,”)





 sama tak aksi abang ariq dengan gambar di bawah nih...?



Hehehe...terkejut tok abang ariq klik gambar  nih...


 Ini hasil tangkapan abang ariq menggunakan kamera samseng ibu

Minggu ni ibu mertua sya ada di rumah
Kira sangat bersyukur 
ada juga yang membantu sya menjaga anak anak dan hal rumah tangga

Bukan sya yang mintak mil jaga abang ariq dan mengemas rumah tu
Tapi biasalah orang tua mana nak duduk diam diam dekat rumah, 
nak kemaskan tanaman sekangkang kingkong dekat rumah tu apalah sangat

Sya nak hantar abang ariq ke rumah mama, 
memang dia tak bagi, katanya tinggal dengan tok naaa.....
Teman tok naaa....
Abang baik....
Abang sayang tok...

Habis camno kan? Kesian pulak
Jadinya sya hantar si Kakak Chantik je di rumah mama
Ada sekali hari pertama sya kerja isnin lepaslah

Sya sengaja balik masa minum pagi tu
Nak tahu apa yang mak buat
Dia kemas dapur tu, susun semua bekas bekas kosong,
atur pinggan mangkuk cantik cantik
Issshh...malunya sya
Sya kata mak tak payah lah buat nanti penat pulak

Lepas tu semua kain baju anak cucu 
dia punggah cari mana yang tercabut butang ke, koyak kecik2 ke
dia duk jahit tampal, betulkan zip, betulkan getah seluar
Isshhh...malu sya dekat mak mertua :P

Tapi itulah yang mak buat kalau pergi dekat semua rumah anak anak dia
Memang tak ada paksaan pun, semua mak yang rela

Hari Isnin mak nak puasa sunat kan
Sya kunci jam jam 4 pagi, sya masak untuk mak
Tp sya tak ingat pulak hari ni mak puasa,
 jam 5 sya terdengar bunyi kelentung kelentang di dapur
Alahai... malu sya
Kesian mak rupanya nak bersahur,
nasib lah ada lagi lauk yang sya masak semalam
Sya kata memang terlupalah hari ni hari khamis
Sebab semalam seharian sya ada seminar .
Bila dah masuk dewan dari pagi dan keluar dewan dah petang, mana nak sedar dunia luar kan?

Erpp..boleh terima pakai ke alasan tu (,”).

15 jeJari meNulis:

~ yus ~ said...

Mak yus pun kalau ke rumah yus macam tulah kak...

tak reti duduk diam, semua habis dia kemas..hihi.

Tapi mak mentua yus tak sangat. Dia mcm menjaga hati yus juga, takut kalau dia sibuk2 yus terasa hati kot...hehe

Dr. Ben said...

hahaha nasib baik rambut je terbakor.

kasihibu said...

yus
---
akak segan je

tp mak mertua memang tahu sya sangat tak suka dan tak ada bakat bab jahit jahit ni

terutama menjahit lencana sekolah anak anak di awal tahun bercihnta

atuk said...

Assalamualaikum Kasih Ibu

dia suruh menantunya tiru macam dia....he he
Insyaallah boleh kannnnnnnnn

Wassalam

JunAina said...

apaun jadilah menantu yg baik dengan harapan suatu hari kita juga akan menerima menantu yg baik...

mak-mak memang cam gitu, mana boleh dok diam walaupun kita dah pesan tak payah buat apa2 duduk aje...

kat kg boleh le dia pusing2 rumah tengok ayam itik kat rumah kita lenguh2 badan dia tak ada aktiviti.

kaklong said...

sebik abang tak bako rumah!
ishh..isshhh...

best dpt MIL cm gitu,tapi memang kiat yg segan kan....
:)

Acik Erna said...

sya..ok lah tu..daripada tak bagi alasan lansung..he he
beruntung tu jadi menantu mak mertua yang tak boleh dok diam..rajin

kasihibu said...

dr ben
------
itulah pasal,lepas tu dia kata rambut abang panas

kasihibu said...

atuk
-----
w.salam anak anak sangat seronok dapat main dgn tok

kasihibu said...

insya
allah sy tak ada apa masalah dgn mak mertua, cuma sya segan dengan kekurangan diri sya
bab menjahit menjahit memang tak pandai

kasihibu said...

kak long
--------
itulah nasib baik sesangat
dia punya renung api lilin tu, nak tipu siap nyanyi lagu hari jadi lagi

kasihibu said...

acik erna
---------
memang sya tersangat lupa hari ni hari khamis
kesian mak makan lauk yg semalam je.

So Shy Lady said...

org tua mcm tu la kan ;D

nk puasa minggu ni tp t.bleh plak...ruginya.

nsib baik t.cedera main lilin, hati2 ye

Anaa said...

sama la..mak kita ke mil ke kalo datang memang itu la feveret dia orang.. dok beres kan rumah kita kan. hhi.. pernah dulu bila di kata tak payah, aruah mak kata, tak pe lah, ko kerja.. biarlah dia buat.. huhu..

mamaijat said...

...beruntung yang masih ada mertua..
mak kite pun buat menda yang sama gak..hi hi hi...
cuma persoalannya..apakah kita juga akan begitu juga nanti bila tiba masa & saatnya....
renung2kan dan selamat menunggu...