Thursday, October 27, 2011 By: kasihibu

PERTAMA KALI...

taraa.....cuba teka sya buat kue apa?

disebabkan enpakwe balik rumah hari minggu lepas kan,
 jadi nya sya pun berkira kiralah nak masak best best

bagus jugak duduk asing asing ni kan?
seronok sebab bila nak hujung minggu je
 dah berkira kira nak masak apa untuk enpakwe..


Sebenarnya sya dah lama teringin nak makan pulut panggang
buatan tangan sendiri,
petang tu buat inti , rendam pulut dan layur daun pisang
malam tu  selepas selesai segala urusan
sya  kukus pulut dan buat pulut panggang

 di sebabkan tuan punya resepi tu  bakar guna oven
 jadinya sya pun membakarlah dgn menggunakan oven

masa membungkus tu  enpakwe memang tak galakan guna dawai kokot tu,
 dia sendiri suruh sya bungkus macam lepat pisang
ok jugak tu tak payah nak susah susah menyemat daun pisang tu, lipat saja .
 


taraaaa!!!!!!
sudah masak, bukan sya saja yg tak sabar nak makan
anak anak anak dan anak pun tak sabar jugak...

comotlah, tak kemas sangat, terkeluar jugak inti dia tu
sebab baru pertama kali kan?

ayong kata ibu ni pandai lah, bolehlah buat kue jual jual lepas nih

hohohoho...anak ku....
macamlah ibu dia ni terrrrr.......... rajin sangat ye (,")


nota kecik: hujung minggu ni nak buat kue apa pulak ye?

20 jeJari meNulis:

luahfikiran said...

SALAM,
MULA2 INGATKAN LEPAT PISANG ! TAPI YG INI PUN SEDAP JUGA ! MACAM MANAPUN, BOLEH DIPANGGIL PULUT PANGGANG KE?

HRZ Heritage SB said...

syabbbassss kak!

klu saya mmg tak penah buat sendiri pulut panggang ni...hehe...

kakcik said...

Lain kali kalau ada pertemua lagi, Eja kena buat pulut panggang pulak tau. :)

Adry@Daun said...

As salam Sya,
Mula2 tgk ingat kot kuih tepung bungkuih sbb cara lipat daun pisang tu sama.. Kuih tradisional yg dibuat dgn cara moden. Takdak kesan terbakar.. Minggu dpn Sya buat la kuih tepung bungkus atau lopes.. Tak pun buat tepung pelita..

Mak Su said...

jadi juga ek!

kasihibu said...

LF
--
w.salam hehehe...macam lepat pisang kan?
lepat pulut kot namanya? ;p

kasihibu said...

HRZ
---
kadang bila terasa nak buat sangat itu yg usahakan jugak tu
jadi tak jadi belakang kira, kalau jadi tu seronoklah hati, kalau tak jadi kecewaaaa!!

kasihibu said...

kakcik
------
sya tak rajin nak buat tang inti tu kakcik, lenguh tangan mengacau, anak2 dara tu boleh je menolong tp menyulam mainlah pulak.

kasihibu said...

adry
----
hehehe..kan?
kue tepung bungkus dh buat bulan puasa lepas, kue lopes tu memang dlm perancangan tak pernah buat lagi tu

kasihibu said...

maksu
-----
tapi tak ranggup sangat pulut tu sbb enpakwe kata dia tak nak macam tu.

kakyong said...

sama lah kakyong pun ingatkan lepat tadi...

kakyong malas benir kalo nak buat pulut panggang ni, tp suka makan..

Iela Fazielah said...

wah....xpe... yg penting rasa... rupa tu belakang kira....

wahida said...

huwaaaaa!! sedapnya...dah la belum bekfes lagi ni...huhu...

ibuintan said...

akak ingat lepat pisang jugak tadi

wah.. bagus juga idea bakar dalam oven tu, minggu depan buat lepat ubi pula

kasihibu said...

kak yong
--------
kerja orang malas..hehehe(,")

kasihibu said...

lela fazielah
-------------
tp jangan buat jual gitu, sah sah orang tak beli (,")

kasihibu said...

wahida
------
hehehe...dah habis pun, inti dia ada lebih nak? ;p

kasihibu said...

ibu intan
---------
hehehehe...lepat ubi enpakwe tak suka lah kak

@cu SaYaNg said...

la...acu ingat kan lepat pisang tadi
hahahaa..tersasar tekaan acu

kasihibu said...

@cu sayang
----------
heheehe...pulut lipatlah namanya ;p