Thursday, October 27, 2011 By: kasihibu

BERTENGGEKLAH WAHAI BURUNG!!!!!

Disebabkan sebelah  taman perumahan sya
tanah tu masih lagi ada kebun sawit,
ada banyak lah pokok pokok renek dalam kebun tu
 kata khabarnya sekarang tanah tu dah di pajak,
sebab akan ada sambungan projek lagi yang akan di buat di sekitar kawasan tu.

Sya memang dah lama perasan pokok nih,
tapi kurang jelas dan pasti
maklumlah bukan kenal sangat jenis jenis pokok
 yg boleh di kunyah kunyah sebagai ulam ulaman kan?

betul tak ni pokok tenggek burung?


meredah semak dan parit jugak sya nak dapatkan anak pokok nih..
hehehehe...


si tenggek burung dan pokok pulau pandan jauh ke tengah


sukanya dapat tanam pokok tenggeklah wahai   burung ni 
walau pun di dalam pasulah saja....
Setakat pagi tadi sya tengok daun pokok tu masih kekal hijau lagi ,
 maknanya memang hiduplah pokok tu kan?

bukan apa, nanti bila pindah boleh di angkat pasu tu kan?
 lepas tu kita tanamlah di atas tanah yang sekangkang kingkong tu jugak (,")

25 jeJari meNulis:

Kakzakie said...

Sya... baguslah kalau boleh hidup. Kakak suka betul ulam raja & tenggek burung kalau cecah sambal belacan huh...

luahfikiran said...

SALAM,
INSYAALLAH POKOK TU AKAN HIDUP SEGAR

kasihibu said...

kakzakie
--------
rahmat hujan tu kak
sebab kalau hujan pokok kan segar ?
nak harap sya siram
balik kerja dah berlari2 ambik anak di sekolah dan rumah pengasuh, lepas tu berlari lari ke dapur

sya memang seronok tengok pokok tu segar lagi

kasihibu said...

LF
--
w.salam
insya'allah..berkat rahmat hujan yg turun musim nih
kalau dato teringin nak berulam tenggek burung datanglah ke rumah
hehehe...

wahida said...

kalau tanya saya pasal nama2 pokok2 ni kak, mmg tak tau la saya...huhu...

Ati Masrif said...

salam,

berkenal pula dari blog :)

pernah makan tapi tak berapa
ingat rupanya..

rumah kami lagilah dalam
ladang kelapa sawit ..huhu

Ati Masrif said...

oh..rupanya kita sudah
lama follow blog ini :)

kasihibu said...

wahida
------
akak pun tak lah kenal sangat pokok pokok ni
tapi bila di tunjuk depan mata baru lah tahu banyak kegunaan dan namanya

kasihibu said...

ati
---
hehehehe..dah lama kenal dlm blog ni dik
cuma tak perasan je
dlm kwsan ditu takut ular, sangat takut

kasihibu said...

ati 2
-----
hehehehe... ;p

kakchik@ella said...

Tak pernah dgr nama pokok tenggek burung. Hihi.

MulutPayau said...

harap2 pokok tu dapat hidup subur...mngkin pernah makan ulam ni,cuma tak tahu nama jer...

PCL said...

ulam tertentu ja yg PCL reti makan...nk sebut taktau..tu pon kena paksa makan huhuhu....

Dr. Ben said...

ulam cicah sambal belacan memang power!

aimaniman said...

alaa tiannya pandan jauh ke tengah tue, nampak macam menyendiri je, rimbunkan lah dia, kat tepi longkang ke,.. pasal nama pokok ni kalau masuk upsr kantoi kalau masuk spm lagi super kantoi akak nie..

suri solehah said...

penah dengar jugak nama ulam pokok tengek burung tu..tapi tak penah tengok kat luar..munkin tgk tapi tak tahu yang tu tengek burung

Adry@Daun said...

As salam Sya,
Anak pkk ni Sya cabut sekali dgn tnh atau main tarik dr tnh je? Kalau sekali dgn tnh peratusan utk hidup sgt tinggi. Kalau tinggal akar tnpa tnh, peratusan utk hidup sedikit menurun tp masih blh hidup. Yg penting kena buat siraman berkala. Dn satu lag letak di bawah naugan. Tak blh dedahkn kpd cahaya matahari..

Acik Erna said...

sya..ingatkan tadi ada burung yang bertenggek kat pokok dirumah sya.rupanya nulam..alahai..he he..
sya..dah pandai buat pulut panggang ye..

ainnoraini said...

Saye mmg suke mkm ulam raja ni tau..
Org kate kalau mkm ulam ni awet mudakan..

@cu SaYaNg said...

acu pun suka daun tenggek burung nie buat ulam..sedap

NM02 said...

salam kenal

singgah sini terus follow

kalu sudi, jom follow saya plak

maceh

^_^

Kamsiah said...

terimakasih kerana berkongsi...saya baca BH ja tiap ari hehe..hari ahad ja baca byk paper

My Life My World said...

Salam Sya ... SYAhdu sungguh petikan SMS tu, rasa nak berlari balik rumah memeluk emak. Tapi baru saya tersedar, benar sungguh SMS tu, tiada sekali pun bila kita peluk cium dan ibu tak membalas, malah berlebihan balasan nya dari pelukan dan ciuman kita.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

bertuahnya badan k'eja boleh makan ulam-ulaman... Jantung pisang yang di rebus aje saya boleh makan..


huhu...dah cuba ulam2 yang lain tapi tekak ni memang tak boleh terima..

Temuk said...

Geli hati dengan kisah kasihibu meredah semak mencari anak-anak si tenggek burung. Mudah-mudahan akan hidup subur. Ingat pesanan azimat adry@daun mengenai penjagaannya. Usah 'seru' burung menenggek kat pokok muda tu sekarang, nanti meninggal dunia pula pokok tu. All the best & salam bahagia.