Monday, October 10, 2011 By: kasihibu

LAPORAN TERKINI...............

pasal apa daun kunyit ku berlubang lubang?

meriah tak pokok cili sya nih? 

Benih anak pokok sya ambik dari yang ayah semai di kampung.
Sekarang dah keluar hasil jadi sekurang kurangnya,
 lepas ni sya tak perlu lagilah membeli cili api,
nak guna banyak mana pun, sebab jarang sesangat naiknya masak masak guna lado api ni,
walaupun sya orang n9...
Selalu membeli tu gunanya separuh dari di beli pun ,
 rasa sayang pulak sebab lelama jadi kecut je dlm petiais.

kesian pokok limau kasturi ni, nape jd  gini ye?

Asalnya ni pokok limau kasturi yang ke-2 sya tanam,
memula tanam tu elok je segar dengan banyak bunga dan ada putik sekali,
 tp tangan tangan si kecil dekat rumah ni,
terutama enariq menyebabkan putik tu tak sempat menjadi buah limau
pantang dia keluar rumah, di situ jugak dia menuju
geram sangat ,
sya sulam pokok tu dengan daun kesum
 dah di gunakan pun daun kesum 5 helai je pun nak guna
tu pun buat rencah kerabu tomato, sedap... ;p

dah berapa kali dapat hasil serai ni..suka sangat (,")

yang ni di tanam di depan rumah dekat tanah rizablah,
 masa menuai hasil tu, suka sangat rasa macam peladang jaya
lah namanya heheheheee......(,")

 di sebalik pokok ubi ada.....pisang lagi!!!

Ni hasil yang ke dua selepas yang NI
Tp enpakwe cakap, agak2 kita dapat tak merasa hasil pisang ni?
Sya kata entahlah ada rezeki merasalah kita
sebab kami akan berpindah di Rompin N9
seperti di EN3 ni....
Urusan pindah dah tentu selepas habis persekolahan anak anak dara ni

Sya kata dengan enpakwe, lepas ni sya nak maklum pada jiran jiran,
kalau ada hasil pisang pisang tu ambik je, kira sedekahlah tu kan?
sedihnya nak tinggalkan rumah di sini...
huwaaaa..............
rasa tak sanggup nak berpindah, tapi nak buat macamana kan?
sya lagi tak sanggup nak urus anak anak sendirian
dan  paling kesian enpakwe disana..
 sya dan anak anak disini


 kesian tak naik naik lagi pokok ni, jenuh berbaja dah ni..
 
 
pokok berdua ni memang kesian,
sebab tanam di tanah rizab kan?
 jadi bila orang mesin rumput tu asyiklah termesin pokok berdua nih,
 last sekali sya letak batu bata dekat tetepi pokok tu...
hehehehe... bijak tak peladang jaya nih? (,")



anak anak pisang 3 beradik (,")
 
inilah pokok2  pisang yang bakal akan di wakafkan
dekat kejiranan di taman perumahan ni,
selepas tahun depan(,")
harap akan terus menyumbangkan rezeki pada diorang nanti. 
hehehehe...macamlah ladang pisang kan?
 padahal berapa kerat sangat pokoknya pun (,")
yang penting semangat peladang jaya tu ado ...
 



menu hari minggu ..
mmmnyummm..nyummm....


Sebabkan hari tak kerja bolehlah mengemas apa yang patut,
seronok jugak boleh keluarkan peluh peluh...
Dan hasilnya dapatlah menggulai masak lomak cili api sardin campur dengan pucuk ubi...


Sekian laporan dari pada PELADANG JAYA
 taman sejahtera jenjarom..(,")

 

19 jeJari meNulis:

Marina Monroe said...

Berlubang2 sbab belalang kunyit suka daun kunyit..hehehehe

kakcik said...

Seronoknya ada ladang tempat bercucuk tanam, walaupun kecil tapi ada hasilnya. :)

Acik Erna said...

assalam sya..pindah lagi ke..nak buat macam mana ye sya..kalau diikutkan memang malas nak pindah2 ni..

Mama Zara said...

yuhuuuu kak eja...

lama tak singgah, rupanya terlepas citer akak nk pindah rompin

jauh tuu...huhuuu

Jiejah @ Iza said...

kak oiiii
nak resepi sardin masak lomak + pucuk ubi , sedap giler membayangkan ni hehehe

Ibu n Abah said...

Sya...
Baru akak tahu citernya...
Sya nak pindah ke rompin..
Mcm akak masa muder2 dulu.. Pun puaslah pindah randah...
Tp sayang jugak bila pokok2 dah mendatangkan hasil..
Tapi...
Keluarga diutamakan.. Kan?
Pokok boleh tanam lg....

~ yus ~ said...

wah akak! mmg boleh jimat ni. Semua tanaman menjadi nampaknya..

saya punya daun limau nipis tu, habis di makan ulat biasanya kak..

Kenapa ya?

Hanis Azla said...

wah mcm2 tanamannya.. bestnya dapat makan hasil tanaman sendiri.. suka tgk.. kat rumah saya satu pokok pun takde.. he..he..

kasihibu said...

aunty
------
hehehe...belalang kunyit tu punya kerja ye ;p
tak sabar nak jumpa aunty 23hb nih..

kasihibu said...

acik erna
---------
w.salam
ia kak..sangatlah sya malas ni
nak kemas bercinta
ingatkan dia duk di ibuoejabat negeri, bolehlah berjiran dgn akak
nak merasa masakan akak ;p
rupanya kena bertugas di kawasan sunyi sepi tu
ohh....sedihnya....

gadisBunga said...

uiii...dah nampak hasilnye ni kak. best..

pasal pokok tak sihat, saya tak tau kenapa sebab tak specialist dalam hal tu. saya cuma reti design je. hihi~

kasihibu said...

wani
-----
dengan berat hatinya nih....

kasihibu said...

mommy iza
---------
dengan akak menu tu main campak2 je ;p
kalau ikut cara aka yg simple ni senang je
masak macam masak lomak biasa, pucuk ubi tu dekat dekat nak masak kuah tu baru masuk, jadi tak lah layu sangat
memang sedap dik, cicah cekodok kosong pun sodap ;p

kasihibu said...

akak
-----
dengan malas dan berat hati nak pindah
huhuhu...siksa bab mengemas kan?

betul kak, walaupun hasil yg kita tanam tu tak meriah sangat, tp bila lepas untuk kegunaan sendiri itu yg paling seronok

kasihibu said...

yus
---
nak kata best daun limau tu, sah lah pahit kan?
akak pun tak tahu nape, tp enpakwe nasihatkan supaya jauh jauhkan pokok tu
kira kiri kanan tembok ada pokok.
kalau sebelum ni akak atur sebaris je.

Adry@Daun said...

As salam Sya,
Daun kunyit tu biasa belalang yg gigit sbb ia suka mkn daun kunyit. Sya nk pindah lagi ye. Kebun Sya kat sini kna tinggal la pulak. Sya niat sedekah apa yg Sya usahakan tu, InsyaAllah ada ganjaran dariNya.

kasihibu said...

hanis
-----
suka tengok pokok pokok, sebab tu menanam jugak.

kasihibu said...

GB
--
GB orang seni hasilnya memang berseni, dapat dengan akak
yg patut berseni jadi pudar je.. ;p

enpakwe akak yg kerja dgn peladang pun tak boleh nak terangkan dik...

kasihibu said...

Adry
----
terima kasih atas info tu, betul kata aunty tu ye?

malu lah pulak adry kata kebun
padahal tumpang tanam di tanah rizab saje ;p