Wednesday, August 3, 2011 By: kasihibu

TAYANG POKOK LAGI..SERONOKNYaaa.........


dah semakin besar dan ke hujung jantung
pisang apakah ini ?
nampak macam besar besar jugak buah di sisir tu, mungkin jugak pisang abu kot?


pokok limau kasturi, hari tu pokok ni banyak daun, tp tak berbunga bunga,
last sya  pangkas dan letak baja...


pokok kari, huhuhu...susah betul nak hidup,
hari tu dah tinggi  tp ada tangan comel yang mengutil,
 sya pangkas tabur baja dan hasilnya..
taraaaa. berdaun baru subur je suka hati tengok nih.

daun kunyit ni sangat besar dah ada yang ambil nak buat ikan bakar katanya,
berjasa jugak kan? yang tu anak anak kunyit, sya ingat dah ada isi,
tp rupanya mabuk daun kot?
 tp enpakwe kata, u  bagi baja berdaun bukan bagi baja untuk isi
erppp... manolah sya tahu, rasanya di kampung mak tanam
 tak lotak bajo pun elok je isi banyak pulak tu.

serai nan serumpun, yang bestnya dah lepas jugak untuk masak masak, batang serai pun gebu...memula sayang nak potong dah tanam nak guna hasil kan?
 apa lagi tuai dan gunalah jimatlah 50cen (,")
sya memang potong daun dia panjang je potong tak lah nampak semak sangat.




sekian laporan dari isteri pg peladang heheheehehe.

nota: enpakwe u boleh senaraikan nama i dalam peladang jaya tak ini tahun? (,")

22 jeJari meNulis:

Adry@Daun said...

As salam Sya,
Wah...calon peladang jaya thn 2011 ni (kategori kebun kecik..) Pisang tu msih muda, tak brpa nk kenal jnis apa tp bentuk segi2 mcm tu biasa drp spesis nipah/abu. Pkk limau kasturi ambik masa 3 thn utk bbuah jika pkk kawen/tut. Kalau Sya tnm gna biji..tggu 5 thn br ia mula bbuah.. rujuk pd foto pkk limau kasturi tu, rasanya dahan air yg mbesar bkn btg asal pkk(yg condong tu). Kalau Sya tgk btg yg tumbuh tu lurus dn subur, ia biasanya cabang/dahan air yg tak akn mengeluarkn buah. Kunyit tu blm smpai masa utk berisi lg la tu. Bila berisi, pkknya akn mati(mupuh) lps tu..

DrSinga said...

Hoh!!
Kalau serai tu berbunga.. Boleh dapat batu cincin tu..

sayangsayangibu said...

adry
----
w.salam memang di tunggu tunggu komen dari ady, sekurangkurangnya sya tahu apa yg betul dan tak betul serta kenal pokok tu, enpakwe tu w.pun dia kerja dgn peladang tp bab tanam2 ni tak lah pandai sangat.
maknaya limau kasturi tu lagi setahun-2 baru merasa hasilah ye..tak berapa faham pasal dahan air tu, ke maknaya pokok tu tak akan berbuah?
pasal kunyit tu, baru sya faham, ingatkan kalau dah ada anak pokok dan adun bebesar gitu ada dah isinya.
terima kasih di atas info ye.

sayangsayangibu said...

doc
---
pergghh tinggi harapan tu
mana tahu ada rezeki kan? boleh kita kongsi sikit sorang heheheheehe...(,")

gadisBunga said...

jantung pisang tu boleh buat masak lemak kalau lambat beno berbuah. kihkihkih!

sahromnasrudin said...

saya calonkan akak sebagai usahawantani jaya ye hehehheee

Yasminhamid said...

seronok tengok hasil tanamannya.. berjimat pun boleh..

ibuintan said...

hahaha... besar angan2 tu sya

kayo kok jadi peladang jaya tu!

selamat berpuasa sya

IMANSHAH said...

berbudi pada tanah tentu banyak hasilnya..saya pun suka nanam

Adry@Daun said...

Dahan air atau tunas air yg pekebun plg tak suka. Ia biasanya akn dicantas semasa tunas lg. Nk knl tunas atau cabang air ni sng je, tgk saiz dn bentuk cabang yg keluar tu. Kalau lurus tnpa bercabang dn terlebih subur..yg tu cabang air la. Tunas ini jg akn mengeluarkn buah tp kualiti dn kuantiti buah yg rendah.

Ibu n Abah said...

Sya..
bila menanam daun kunyit, daun kari pokok pisang dan serai..memang sangat berguna pada kita juga akhirnya.... walaupun sikit hasilnya..lepaslah untuk sekali masak....

Amy Syaquena said...

jantung pisang kalau buat gulai tue sedapnya la kak..

Acik Erna said...

assalam sya..bukan pisang nagka ke tu..panjang2 nampak dalam gambar tu..

sayangsayangibu said...

GB
--
ada pulak ikan masin kan?

sayangsayangibu said...

SN
--
hehehe..lebih dari tak layak (,")

sayangsayangibu said...

min
---
memang pun balik rumah tengok yang tu dulu, seronok.

sayangsayangibu said...

ibu intan
---------
tak padan kan?
selamat berpuasa juga.

sayangsayangibu said...

imanshah
--------
betul tu, walaupun tanam bunga, nampak bunganya pun dah suka.

sayangsayangibu said...

adry
----
terima kasih, dah faham dah nampaknya kena cantas ye dahan yg subur tu? tp sayanglah pulak.
mungkin akan di cantas jugak nanti

sayangsayangibu said...

akak
----
betul tu, walaupun sedikit tp masih lepas untuk kegunaan sendiri.

sayangsayangibu said...

amy
---
cicah budu bila dah rebus pun sodap.

sayangsayangibu said...

kak erna
--------
rasanya bukan , tp kalau betul pisang kegemaran sya tu.