Friday, July 22, 2011 By: kasihibu

POKOK PULAK...

I

di luar pagar ada pokok serai dan limau kasturi
kunyit yg serumpun   dan pasu kosong berisi tanah


kisahnya bukan sya tak berhajat nak menanam dalam pasu tu,
tp anak anak kecik sya terutama si enariq,
 pantang dapat keluar habis tanah dalam pasu tu dia cungkil,
dia main main
geram betul,
dah pernah menyemai pokok dalam pasu tu,
 habis di cabut dek tangan kecik tu

mana hati tak geram
Ingat nak mula  semai balik pokok dan atur pasu tu untuk bercucuk tanam
sekurang kurang lepas jugak untuk kegunaan sendiri.
Nama je enpakwe pegawai peladang, tp dekat rumah sendiri  tak ada pun suasana peladang jaya
habis camno? tanah yang sekangkang enariq di luar pagar dah tak ada di semen
tanah yang sekangkang si KC di dalam pagar pun dah di simen buat parking
Bila dah tak bertanah teringin pulak nak menanam.
dah menanam si tangan tangan kecik pulak mencabutkan
geram je..........


nota: boleh terima tak alasan alasan tu ye? (,")


10 jeJari meNulis:

~ yus ~ said...

saya masih ada lagi tanah sekangkang kera untuk saya tanam serai, limau kasturi pokok kari, dan daun pandan. Belum di simen lagi, nnti kalau ada perubahan, tak tahu nak menanam di mana. Dalam pasu macam tak puash je.

Kenapa ya kak, saya tanam pokok kunyit tak hidup..huhu

sahromnasrudin said...

tanam pokok limau kasturi mmg bagus...halau mende yg tak sepatutnya...

Sz said...

hahaha..
boleh diterima la alasan akak!

encik suami saya mmg bg syarat nak menanam dalam pasu je ...senang nak alih2kan..hehehe (sebenarnya tanah sekangkang kucing je, kecik sikit dari kera)

sayangsayangibu said...

yus
---
akak sebenarnya tak mahu buat macam tu memang nak guna tanah tu kononlah
tp bila di fikir2 takut tak sempat pulak nak diusahakan

tak terjawab pulak tanam kunyit tu yg paling senang

Adry@Daun said...

As salam Sya,
Pkk limau kasturi, limau purut dn kunyit mmg blh tnm dlm pasu. Pkk jnis bkayu tu kna buat pemangkasan utk mgawal pbesarannya. Ni tlg jwp utk soalan ~yus~, pkk kuniyt ada masanya ia 'mupuh'. Jika tnm waktu tu, ia tak akn tumbuh sehingga tiba masanya. 'Mupuh' ni lbh krg hibernasi..ia lenyap buat seketika dn tumbuh kmbali apabila smpai masanya..

sayangsayangibu said...

SN
--
tapi tak membesar ,esok nak operasi bagi baja dan gembur tanah.

Acik Erna said...

sya alasan boleh diterima pakai..he he..
akak dulu lagi la..buka setakat cabut..diangkatnya pasu tu dan dilepaskan..bila pecah..dia boleh tepuk tangan pulak tu..menjerit suka..pecah..pecah..pecah..katanya..alahai..

sayangsayangibu said...

sz
--
betul jugak tu, senang alih alihkan

sayangsayangibu said...

Adry
----
baru tahu kena pangkas, sya sayang nak buat camtu, tp esok cadang nak belai pokok tu dan gembur tanahnya sekali.
harap yus terbaca jawapan dari adry pasal kunyit tu.

sayangsayangibu said...

acik erna
---------
aduhai kak..lagi lah pulak siap pecah kan lagi
tak sanggup sya nak tengok gitu.