Thursday, July 21, 2011 By: kasihibu

MARI BELAJAR.....

Pernah dengar peribahasa tinggi rumput darinya padi?

Hari ni kita belajar peribahasa baru



Tinggi rumput darinya tembok
gambar malap
sebab pepagi td ambik


Pagi tadi jam 6++ sedang sidai kain, tengok lalang tinggi semacam

Entah bilalah jiran sya ni nak duduk rumah dia ni

Dah tanya dah nak sewa ke, nak jual ke, tak nak duduk ke rumah ni?

Jiran tu siap bagi kunci pagar lagi, sebab konon konon hari tu sya cakap dengan dia

Cadang nak tanam pokok jagung di tanah tu

Tp tak sampai pulak kerajinan tahap tu

Itu pasal pokok lalang tu tinggi lebih separas tembok rumah .



Mari kita belajar pantun pulak

Pisang emas di luar pagar

Masak sebiji di atas peti

abaikan bekas minyak hitam tu ye..

Pisang emas di atas rak kasut
Masak beberapa biji tak di makan lagi...




Sekian untuk en3 hari ni ye... (,")

22 jeJari meNulis:

Kakzakie said...

Lalang tinggi rumah orang
bimbangnya ada ular datang

Banyak pisang yang masak
kalau tak makan kakak nak...:)

kakcik said...

Kalau Sya tanam jagung, mungkin dah dapat hasilnya. :)

kaklong said...

jgn ado ular menyusup masuk dah!...

Yasminhamid said...

apa kata tanam cili sekali... best tu.. dari biar berlalang gitu.. rugi tanah jer...

sayangsayangibu said...

kakzakie
--------
memang tinggi kak, kadang yg datang mesen rumput tu datang masa kita kerja kan, ngat kalau terserempak nak upah kan jugak,

macam tu lah kalau balik kampung, pisang anak anak kurang sikit makan, kalau dekat dah sya sedekahkan tu
itu pun dah beragih dengan jiran sebelah.
silap silap buat kek pisang lagi(,")

sayangsayangibu said...

kakcik
------
niat tu dah ada, tp pokok lalang yg tinggi tu nak menebas tak rajinlah.

Pok Li said...

pisang emas memang saya suka

~ yus ~ said...

mak ai kak. memang tinggi lalangnya..takut kan kita sebagai jiran bila rumah sebelah lalang tinggi menggunung macam tu. Nasib baik ada tembok, kalau pagar hijau yg jaring2 tu je, lagi haru..huhu

Rozali said...

Assalamualaikum Sayang Ibu

buat periasan bunga lalang tu
bila diadun, lawa jadi nyer
he he

Wassalam

Hanis Azla said...

boleh buat kebunlah dirumah sebelah tu sbb tuan rumahnya dah izinkan yer..

Temuk said...

Kalau dicakapkan tak jadi berjagung-jagung, mungkin pemiliknya cepat datang, pasang iklan. Kesihan SSI - takkan nak tinggikan lagi tembok! Salam bahagia.

Amy Syaquena said...

Jangan ada ulor sudah la kak..bahaya tue

Adry@Daun said...

As salam Sya,
Pisang yg 4 biji sblh kiri gmbr tu nmpk la rupa mcm pisang emas tp yg sblh knn tu rasanya pisang jnis lain.. Pisang awak kot..

azieazah said...

Kalu ada kederat dan masa, boleh dijadikan padang golf buat menebas tuh... Sepetang tebas sejam.. lama-lama selesai. Senaman badan.

Pilihan 2: Memendekkan cerita...

sayangsayangibu said...

pok li
------
sya suka pisang lemak manis
dekat rumah ni memilih pisang montel diorang makan.

sayangsayangibu said...

yus
--
memang tinggi, bila panas, bunga2 lalang tu terbang sampai ke rumah
itulah kalau pagar hijau tu, sah sah dah menjulur daun dlm kawasan rumah tu.

sayangsayangibu said...

atuk
----
w.salam
sayangnya sya tak pandai mengubah ubah ni.

sayangsayangibu said...

hanis
-----
tuan rumah dah izinkan, tp jiran tuan rumah tu pemalas lipas
lemah semangat tengok pokok lalang yg tinggi tu..rasa tak berdaya je.

sayangsayangibu said...

pak cik temuk
-------------
semangat tu ada, tp sikap malas tu lagi banyak dari rajin, habis camno?
sya dah banyak kali tanya jugak, nak jual ke
tp pemilik tu kata tidak pulak.

pak cik sya menyesal sebenarnya buat tembok tu, sebab tak nampak jiran, sya ni jenis suka menyapa orang.

sayangsayangibu said...

amy
---
itulah pasal, tak sanggup nak bayangkan

sayangsayangibu said...

k'azie
------
cadang nak ajak anak anak menebas esok ;)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

saya suka pisang rastali !
hehe...