Wednesday, June 1, 2011 By: kasihibu

PERKARA YANG PALING BAHAYA ...............


sumber pakcik google



En3 ini adalah peringatan buat diri sya dan semua yang membaca blog nih

Sya tengok program OPRAH

Perkara yang paling bahaya kita buat hari hari adalah MEMANDU...........


Bahaya kerana melibatkan nyawa kita juga serta orang yang berada di dalam kenderaan kita

tiada perkara yang paling................. paling........ paling...............
 penting untuk di buat ketika memandu

selain daripada tumpuan, berhati hati ,
 mengikut peraturan  dan sentiasa beringat ketika memandu

Sebagai seorang islam sangat bagus jadikan sebagai amalan
memulakan dengan bacaan doa menaiki kenderaan







39 jeJari meNulis:

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

trime kasih atas doa ini..saya juga selalu mengamalkannya..mmg bahay bersms ketika drive kan

Kakzakie said...

Selalu rasa diri berhemah tapi sebab ada yg tak berhemah kemalangan terjadi juga.

Yunus Badawi said...

Peringatan yg bagus kerana ramai yg terlepas pandang perkara ini.

Yunus Badawi said...

Kalau sedang memandu tak payahlah nak baca sms atau berfb dan blogging hehehe

Yunus Badawi said...

Perkara yg penting ketika memandu ialah memastikan kita sentiasa boleh mengawal kenderaan kita.

Memecut 110 km/j di lebuhraya dlm keadaan kita boleh mengawal kereta adalah lebih selamat dari memandu 35 km/j di pasar malam di mana ada ramai org lalu lalang.

ckLah said...

Semoga pemanduan kita sentiasa selamat....

Chik Na said...

Chik na pun sokong " don't text while driving"... sangatlah bahaya

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

InsyaAllah saya pandu dengan berhati-hati walaupun dalam keadaan nak cepat.

;o)

Acik Erna said...

assalam sya..betul kata sya..
cuma kita kena berhati hati dan semoga allah melindungi kita semua dari mara bahaya.

sarah-najwan said...

mmg betul..
akak amalkan ayat seribu dinar jugak..

harap2 semasa pemanduan kita xkira jauh dkt..semenyer dilindungi oleh Allah taala..

sayangsayangibu said...

SN
---
w.salam
kongsi bersama,sya pantang kalau pemandu depan bersms, memang sya akan hon punya.

sayangsayangibu said...

kakzakie
--------
memang kan? kemangan tidak berbau.

sayangsayangibu said...

YB
--
saling mengingat, sbb sya selalu ternampak pemandu lebih layan telefon dari tumpuan memandu

sayangsayangibu said...

YB 2
----
vetul..
lupakan semua tu kan?

sayangsayangibu said...

YB 3
----
yup..mengawal kenderaan dan kelajuan mengikut kesesuaian

sayangsayangibu said...

ckLah
-----
Insya'allah dan sentiasa beringat kan?

sayangsayangibu said...

chik na
-------
kalau boleh off kan telefon kan?

sayangsayangibu said...

reen
----
semoga selamat dan selalu berhati hati.

sayangsayangibu said...

reen
----
semoga selamat dan selalu berhati hati.

sayangsayangibu said...

k'erna
------
sentiasa beringat2

sayangsayangibu said...

sarah
-----
bak kata enpakwe akk, u berzikir lagi baik dari menyanyi ikut radio(,")*malu*

wahida said...

kak...saya jarang baca ayat ni kak...tapi selalu saya amalkan 4 qul jer...boleh ke?

MindaMalay said...

Orang kita sopan diluar jalan. tp... Atas jalan samseng nak mampus.

zino said...

ramai yg bila memandu bertukar watak... hilang rasa sabar dan hormat orang lain.....

berhati2 di jalan raya...

gadisBunga said...

betul kak....biasanya org yg rasa diri dia terer selalu drive ikut suka ati dia je kan?

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, tq ingat kan saya...inyaalah esok pagi balik kedah.selamat bercuti..

ahmad humairi said...

bahaya ada di mana-mana kalau kita tidak berhati-hati.

en_me said...

kannns.. uhuhu

Yasminhamid said...

kadang-kadang kita dah berhati-hati tapi orang lain pulak yang buat hal.. itu yg takut tu..

sayangsayangibu said...

wahida
------
Alhamdulillah anak anak akk dari yang besar sampai yg kecik tak lupa baca bila masuk je dalam kereta.
Sentiasa beringgat dan berdoa pun dah cukup Insya'allah.

sayangsayangibu said...

MindaMalay
----------
Di akui sah!!!!

sayangsayangibu said...

zino
----
kadang sya pun tercabar jugak, lebih lebih lagi yang tetiba je berdesup depan kita, kalau betul laluan tak apa jugak, ini
sesuka hati je, masa muda muda dulu sya memang ikut rapat je pemandu yang macam tu.

sayangsayangibu said...

gadisBunga
----------
kalau hebat sangat tak menyusahkan orang lain tak apalah , ni kalau dah jadi hal semua orang susah

sayangsayangibu said...

Be Simple Beb(BSB)
------------------
w.salam...
bersama saling mengingati, selalu sangat sya terjumpa pemandu kenderaan dan penunggang motor leka dengan telefon bimbit masing masing.

sayangsayangibu said...

Be Simple Beb(BSB)
------------------
w.salam...
bersama saling mengingati, selalu sangat sya terjumpa pemandu kenderaan dan penunggang motor leka dengan telefon bimbit masing masing.

sayangsayangibu said...

ahmad humairi
-------------
malang tidak berbau, tapi sebagai manusia langkah awal adalah sering beringat

sayangsayangibu said...

en_me
-----
begitulah hakikatnya kebanyakan sikap pemandu kita.

sayangsayangibu said...

Yasminhamid
-----------
begul tu min, kadang sbb orang lain kita pun terkena
sbb tu memandu adalah perkara yang bahaya kita lakukan setiap hari.

Peri PiA said...

semoga perjalanan kita dilindungi

Amin