Tuesday, April 19, 2011 By: kasihibu

BANGAU BOLEH MAKAN.....

 sumber pakcik google..


sya: Sayang... kita baru tahu bangau boleh makan

enpakwe: memanglah bangau boleh makan

sya: betul....bangau boleh makan....
ermmm eeee....apalah rasa bangau tu kan?

enpakwe: rasa kenyanglah sebab boleh makan
sya: orang cakap bebetulah..bangau boleh makan, semalam kawan yang cerita,
dia kata dekat kampung dia kalau musim padi diorang pasang jaring
tangkap bangau, wak wak...
lepas tu buat masak kicap, masak lemak cili api , masak rempah, goreng pun boleh
eeeeeeee.....macamana rasanya kan?

enpakwe: lain kali guna bahasa melayu tu betul betul ye..
macamana nak ajar anak kalau kita sendiri tak betul kan?

 (dlm hati )errrppp..............kan dah kono!!!!!
cisss...cisss....

Nota: gunakanlah bahasa kebangsaan kita.....

21 jeJari meNulis:

Hanis Azla said...

boleh makan eh... akak pun tak tahu...
hari tu masa akak pergi sekolah cikgu pun ada tegur kata anak2 tak dapat menguasai bahasa malaysia sebab mak ayah tak gunakan bahasa yg betul di rumah.. tp mmg betulkan.. bahasa kita selalu tunggang langgang..

~ yus ~ said...

rasa macam daging burung kot kak..huhu

ibuintan said...

sya,

kok bangau tak boleh makan, makin kurus keding lah dianya

gadisBunga said...

bangau panggang jom? heheheh~

Admin P@P said...

Salam.
Setuju tu.
Dalam iklan kat radio pun ada penggunaan bahasa yang membawa makna sebaliknya. Koma dan noktah serta intonasi njuga main peranan.

TQ

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...

kesian bangau kan..selalu disalahkan apabila sesuatu terjadi huhuhhhh

Daddy Ziyyad said...

kena baca dengan intonasi yang betul...lain intonasi, lain penyampaiannya..:P

Piasara said...

"bangau boleh makan,atau bangau boleh dimakan?...keekehkeh..tak pernah mkn bangau..wak2 pernah la.."

sayangsayangibu said...

hanis
------
sya tak tahu pun boleh di makan sampailah di beritahu oleh kawan tu

en3 ni nak kongsi betapa tungganglanggang penggunaan bahasa kebanyakan kita kan?
lepas tu bila anak ada masalah dalam bahasa pandai pulak nak marah memang tak patut kan?

sayangsayangibu said...

yus
---
mungkinlah tp tak tahu rasa sebenar macam mana, akk pun tak pernah makan

sayangsayangibu said...

ibuintan
-------
itulah sya punya ayat tu tak lengkap

patut tanya bangau boleh dimakan
bukan bangau boleh makan

sayangsayangibu said...

GB
--
biasa makan ye?
mesti sodap kalau masak cili api pepodeh.. ;p

sayangsayangibu said...

Cikgu
-----
w.salam, ialah intonasi dan penggunaan ayat perlu sesuaikan
macamana nak ajar anak kalau ibu dan ayah pun tunggang langgang penggunaan bahasa.

sayangsayangibu said...

SN
--
w.salam
bangau oh bangau...

sayangsayangibu said...

DR
--
kelemahan dari pihak sya.

sayangsayangibu said...

piasara
-------
jawapan adalah
bangau boleh di makan
wak wak pun akk tak pernah makan.
puyuh pernah.

sheila said...

hahaha kan dah kono sedas dari encik pakwe

Yasminhamid said...

konfius macam enpakwe sayang ibu gak.. hihihi..

kakyong said...

boleh makan.. apa kah rasanya?
hehehhe.. x penah tau.. len kali leh tanya dgn mertua adik, depa penah makan bangau tak.. sebab kat bendang depa tu memang selalu banyak bangau...

Dinas Aldi said...

ada konfius jugak mula2 baca, kihkih! agaknya rasa bangau macam ayam tak? atau itik? atau burung puyuh?

berapa banyak atau daa..

Kakzakie said...

Pandai enpakwe nak mengenakan sya....
Kalau tak makan bertambahlah melidi. Kalau kita tak makan dia rugi pulak rasanya...