Wednesday, January 26, 2011 By: kasihibu

MARI BELAJAR LOGHAT NEGORI.....

sedang memandu tadi sya terdengar lagu nih....
dah lamo tak dongar, senyum simpul sensorang
meh kito belajar loghat negori yo... ; )
sumber pakcik google


Ally Noor & Mastura


Apo Kono Eh Jang
( P: )
Jang oh Jang
Mano pulak poi eh budak bertuah ni
Sonyap yo...
Siaplah jang oi...
Kobau tu tak boghi makan lai
( L: )
Batu kikir jambatan bosi
Gulai udang sebelango
Cubo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo aih
( P: )
Apo kono eh jang kau monong ajo
Orang ke bulan ekau di mano
Muko berpoluh apo teghaso
Carian ubek penawa duko
( P: )
Poilah mandi hari dah tinggi
Jangan temonung menoman tanggo
Ke sawah kito menuai padi
Apo dikonang pekaro yang sudah
( P: )
Si milah kau gilokan
Orang dah masuk meminang
Mano den lotak muko
Kondak kau jang diambik orang
Biar omak cari an lain
Ompuk orang jangan diidam
( P: )
Ha... tu lah, dulu lai den koba kan
Kojo jang... kojo.
Ni.. ke kobun maleh
Ke sawah liat pulak tu
( L: )
Ah.. Omak ni..
Sekolah tinggi tinggi takkan ke sawah do
Buek malu yo...
( P: )
Nak kan anak orang tak payah beduit
Apolah nak jadi kau ni jang oi hai...
( L: )
Abih macano mak
Badan seh ni nak domam yo ghaso eh
( P: )
Dah den koba an dulu kumpo kan duit
Pinanglah copek ini kau tangguh an
Ke sawah kota mengumpo belanjo
Bekonan den si milah buek menantu
( P: )
Apo lai kau sosakan
Menghaung tak ado guno
Milah kawin minggu dopan
Melopong kau jang putih mato
Jangan lai dikonang konang
Asik dikonang merano badan
( L: )
Bekocak air di boting
Limau manih betaruk mudo
Bio becacak koghih dan lombing
Putih kuning den tarik juo
( P: )
Kau nak apo an milah tu pulak
Jangan jang, malu omak
Kito yang susah nanti
( L: )
Seh tak kiro
Seh nak an jugo milah tu mak
Apo nak jadi, jadilah
( P: )
Dah di haruk setan ko budak ni
Dunio pun tak nampak layi...
( L: )
Ke jelobak ke jelobu
Tuai padi tigo tangkai
Kato ombung den...
Kato ongah den...
Kato ocu den
Podih nyo hati menanggung malu
Tak mati badan menghasai... Aih
( P: )
Apo kono eh jang...

Sumbangan Din Ahmad & Hafiz Hamzah & Adibah Huda Abd Razak

Amacam terbebolit tak lidah.... ?

nota: si KC dah pandai cakap loghat negori perkataan COPEK..... ; )  

16 jeJari meNulis:

cikceriacorner said...

akak..

saya suka akan lagu ni..

penuh msg..hehehe..:)

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

kalau nak belajar kne tanya tn hj hamzah nie hehehehee

Amy Syaquena said...

i like love my hometown he3...

ikan emas said...

tak dapek den nak nolong ee

azieazah said...

Wahhh kiter pun suka lagu ni. Dulu memang popular lagu ni.

Layannnnn....!

ibuintan said...

lamo dah tak donga lagu ni..

kak Erna said...

sya..anak2 akak masih tak pandai lagi..pus dah maknya ni cakap nogori..
ayah nya dah pandai dah..anak je belum pandai..he he.

sayangsayangibu said...

CC
---
heheheh...faham tak masej lagu tu?

sayangsayangibu said...

Shahrom
-------
ramai orang n9 dokek sini.. ;p

sayangsayangibu said...

Amy
---
tempat jatuh lagi di kenang kan? ;)

sayangsayangibu said...

IE
---
; )
sungguh eh....

sayangsayangibu said...

k'azie
------
best kan, lagi satu lagu biso bonar dari hattan

sayangsayangibu said...

ibuintan
--------
kan? dulu dulu masa sya sekolah rendah selalu dongar lagu ni dlm radio ko tv ko...

sayangsayangibu said...

kak erna
--------
itulah kak, anak anak sya
kalau sya cakap negori diorang golak...

niesz said...

hehehe..dok pehe la..hahaha..niesz ni org suh blaja bhsa negori die g bntai royak kelate..haha...

sayangsayangibu said...

niesz
-----
hehehe..nat wat guano kan?