Wednesday, December 8, 2010 By: kasihibu

UMBUT UMBUT L.E.M.B.U.T

  
umbut kelapa(sumber pakcik google)

Masa mengandung si KC sya teringinnnnnnnnnn............sesangat nak makan gulai umbut kelapa

sedap sesangat manis manis..sah sah lelemak  rasa pun io jugak

wangi....alahai masa tulis en3 ni pun terkecur mulut ;p

   sambal ikan bilis mentah
                                (sumber pakcik google)                        
                                                                                 
                    
 
makan dengan nasi panas, ada pulak sambal ikan bilis mentah 

alahai  kecur pulak mulut
cesss...cesss.....




 (sumber pakcik google)

sumber pakcik google  

lepas tu lauk nya sekadar ikan goreng sesaja ataupun telur dadar
perrgggghh........ nikmat.....

maaflah gambar sendiri non ado, tp semua gambar adolah sumber pakcik google ;p



kali terakhir makan gulai umbut kelapa ni 5hb Nov 2010 masa sebeday makcip
meriah tul menu masa tu
sebabkan kami semua adikberadik balik kg kan

menu adalah 
kueh badak berondam ( yang ni biasa bulan puasa je ado )
kueh koci

sambal tompoyak daun 
( cicah dongan jejemput kosong ko lempeng ko sodap )
gulai umbut kelapa masak lomak putih
sambal ikan bilis mentah

resepi sambal ikan bilis tu kan
1- limau kasturi 
2. ikan bilis
3. lado api

semua bahan tu di tumbuk2 kecuali limau tu cumo perahkan pada bahan yg dah di tumbuk tu
perggg...sedap, percayolah
errr...reraso semua menu di atas adolah femes di  negori 9.
percayalah......... 

Tp baru baru ni sya balik rumah MIL
kali pertamo makan gulai umbut kelapa sawit

tp kan bagi sya sodap lagi umbut kelapa sebab lembut je tak kasar macam umbut kelapa sawit.

Yang belum sya makan adolah  gulai umbut pisang
Banyak jugak makanan yang sodap sodap dalam tanahair kita ni kanmacam macam ado....

kesimpulanya  adalah  sapo kato orang M'sia mati tak makan?
sbb banyak sumber boleh di jadikan makanan kan? 


21 jeJari meNulis:

kakcik said...

Kakcik suka makan umbut masak lomak putih. Ado pulak sambal belacan - perghhhh... :)

ibuintan said...

umang sya,

sodap amek tu..nasib baik baru masak umbut hari tu kalau tak mau meleleh air liur ni..

tu kita panggil sambal gesek, kalau nak kurangan podeh tumbuk sama bawang merah suleh duo..

gadisBunga said...

penah mkn umbut kelapa ni....rassa dia lembut2 manis...

mula2 tu igtkan rebung. huhuhu~ bikin malu saja...hihi

Rozali said...

Assalamualaikum SI

minggu lepas saya makan umbut kelapa di kenduri kawin
tak pandang lauk lain dah...
he he

Wassalam

Yan said...

Sedap..masa kat kg selalu makan dulu2..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

alahai...

terliur-liur pulak k'eja..



tengahari ni saya makan goreng pisang & cucur udang aje.. tak rasa nak makan nasi hari ni..

Adry@Daun said...

Salam Sya,
Nk cari umbut kelapa ni bkn mudah. Bkn ada org jual kat pasar atau pasaraya atau pasaraya hyper. Nk mkn umbut kna pokok nyoq la jawabnya. Kalau dibandingkan umbut nyoq dgn umbut kelapa sawit, umbut kelapa lg sedap dn besar saiznya. Saya dh biasa mkn kedua2 jnis umbut ni. Kat kelantan, majlis kenduri kahwin ada yg hidangkan gulai daging+umbut nyoq atau kelapa sawit. Ada juga campur dgn buah ara sungai. Nyam..nyam..beshhhnya..

Sya Annur said...

huhu.. nangih aaaa... nak srh encik shah carik, umbut pun dio xkenal! kono buek muko sodih kat mak ngan ayah la ni...

kak Erna said...

salam sya..aduh..saje la..nak buat akak kecur air liur..tengok gambar umbut tu..masak lomak putih..ada pulak sambal belacan..aduhai..sodapnyalah..

cikceriacorner said...

salam..akak..
salam blog dr sy..sedap umbut kelapa...sy suka mkn mknan m'sia..:)

DrSinga said...

*angkat tangan*
saya tak pernah makan apa-apa umbut sekalipun...
pathetik kan...??
.
.
awak masak lah..
awak ajak lah saya..
:)
(tu yang sebenarnya... :) )

Ibu n Abah said...

sya...
sodappp eee....
mintak sikit....

sayangsayangibu said...

kakcik
------
sedapkan? manis je rasa
tp makan t.hari bestlah dah masuk malam tak kick dah kan?



ibuintan
--------
hehehehe
memang n9 sugguh selero kitakan?
tang bawang tu iolah ibu, sya lupa sbb baru ni buat mak suruh lotak bawang suleh.



GB
---
macam rebung kan? tp rasa lain sebab umbut sedap kan?

sayangsayangibu said...

Atuk
----
W.Salam, memang kalau sya pun gitu gak, ada lauk yg susah nak dapat itu je yang di makan lain tak pandang dah.



yan
-----
memand sedapkan.. masa sya kecik2 duduk kg dgn arwah atok uwan kalau pergi kenduri memang wajib ada menu tu.



Reen
----
hehehehe.....tak kan makan itu je diet ko? ;p

sayangsayangibu said...

Adry
----
sangat susah nak dapat, memang tak ada jual punya tp tak tahulah kalau di carbot seksyen 13 shah alam tu
mana boleh tebang sesuka pokok kelapa semata2 nak umbut kan? buah nyiur mahal sekarang ni

sayangsayangibu said...

Sya
----
alahai kesian makyong nih..
keteringinan makyong adalah samo seperti k'eja masa mengandung si KC...
buek yo muko kesian mesti dapek punyo
alahai sya ingatkan enpakwe k'eja je yg tak pandai makan umbut tu sekapal dgn enshah sya ye? ;p

sayangsayangibu said...

kak erna
--------
hehehe..makanan unik malaysia kan?
sangat menarik selera bila sebut je mcm terbayang bayang depan mato ;p

sayangsayangibu said...

cikceria
--------
kita kawan yek...k'eja pun sangat sangat suka makanan malaysia ;p

sayangsayangibu said...

Doc
---
makanan yg unik sangat susah untuk di cuba ye? ;p
nanti kalau ado sesamalah kita merasa ye?



Akak
----
dah habisss..... ;p

sal said...

salam ziarah..sedapnya..menyelerakan

sayangsayangibu said...

suria
-----
memang sangat sedap..dan salam kenalan juga ;p