Monday, December 27, 2010 By: kasihibu

BELAJAR MASAK...

Sya nak bagi tahu
baru sekarang pandaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii sangat masak

masak asam pedas cara orang MELAKA
pergghhhhhhhh.....sodap..sangat sodap..

hari jumaat lepas sya belajar masak assam pedas dengan orang MELAKA tulin
MELAKA  jati / MELAKA asli....


sodap....

tp gambar tak ado sejak kamera samsung rosak ni, duit yelek nak boli
sodang hantar kedai tp tak siap lagi

oklah bahan bahannya ( masa sya belajar masak hari tu )

Ikan kembung besarrr punya 4 ekor
kacang bendi
tomato
cili kering
bawang besar - 2 buah di blend
halia               - tumbuk
bawang putih   - tumbuk
bawang kecip kecik   - tumbuk

daun kesom - koyak koyakan
daun limau purut - koyak koyakan
sedikit serbuk kunyit
lada hitam - tumbuk gak
garam secukup rasa

sedikit rempah kari di bancuh dengan air asam jawa
sedikit penumis jintan manis dan putih- tumbuk gak

memula panaskan minyak, pastu tumis bawang, halia yg dah di tumbuk tu
dah kuning masukan cili kering yg dah di blend dan bawang yg dah di blend
masuk daun kesom dan daun limau purut

biar cili masak, masukan kari yg di bancuh dengan air asam
pastu masukan lada hitam
pastu masuk air kalau nak banyak kuahnya masuklah banyak

biar masak dulu kuah tu
pastu baru masuk ikan
pastu masuk bendi dan tomato


tp kan masa masak tu sya asyik kena tegur je,
kata belajar masak kan
dengan ikan potong songsang, dengan segalalah
hahahahaha...tp sya tak kisah
nak pandai masak kan?

tak rugi belajar masak hari tu
sbb............
masa nak makan enpakwe kata
sedapnya bau..........
tak sabar nak makan..

seronok dengar dia cakap macam tu....
rasanya

walllahhhhhhhhh.....
best sesangat best...;p

14 jeJari meNulis:

kak Erna said...

tahniah..tahniah..tahniah..sya dah pandai masak..
tak rugi belajar masak sya..

Marina Monroe said...

he he he congrats dah pandai masak assam pedas

sayangsayangibu said...

kak erna
--------
sya belajar masak kari utara dengan tok peneng, tok kata lulus!!!!
seronok ;p

sayangsayangibu said...

aunty
-----
hehehe...tqvm
betul kan cara orang melaka masak gitu? rasanya sangat best ;p

Pok Li said...

masak bila isteri bersalin

Azueriena Norash said...

wahhhh...azue pun x pandai sgt masak asam pedas nie...bubuh lada hitam rupernya yerkk

Rozali said...

Assalamualaikum Sayang Ibu

enpakwa dah puji tuu...misti sedap
lelaki jarang puji2 nii
sayang gambar tak ada yerr

Wassalam

Yan said...

Saalm Sya,

anak2 akak cukup suka asam pedas. Tapi version Johor.. Kurang lebih sama lah tu kan..

cikceriacorner said...

bestnye akak..nak sikit..heheh

sayangsayangibu said...

pok li
------
tahniah sbb boleh masak , enpakwe sya setakat goreng telur je dia boleh buat
jadilah dari tak ado ;p

sayangsayangibu said...

azue
----
akak pun baru tahu, memacam versi masak asam ni kan? tp yg baru belajar ni memang sodap cubalah ;p

sayangsayangibu said...

Atuk
----
w.salam, memang sedap, dan enpakwe sya kurang sikit masak asam ni, tp hari tu memang dia suka sangat dia kata sedap..
ghambar tak ada sbb kamera sya dah lama rosak enariq buat main dah tak boleh nak snap, jdnya hantar kedailah, nak beli baru sayang pulak yg tu, dan yg penting dah nak sekolah ni, kena utamakan yg penting dulu

sayangsayangibu said...

k.yan
-----
versi johor dan melaka lebih kurang sama kot
tp memang best masak asam kan...nak makan tu kuah kena melimpah ;p

sayangsayangibu said...

CC
---
hehehe..meh datang rumah boleh akak masak,
tak sabar nak masak di kampung pulak bagi mak dan ayah rasa .. ;p