Friday, May 14, 2010 By: kasihibu

NASI LOMAK BUAH BIDARA....

Taraaaa....................................................... ;o


nasi lemak buah bidara......

sambal udang

Lagi  diorang suka bila kita hidang gaya macam nih


Balik petang semalam dalam fikiran nak masak apalah nih..
hajat nak beli nasi ambeng sajo, tp rasanya pasar malam hari khamis tak ada kot di sekitar TPG ni,

jadinya dengan penuh kemalasan  kasih sayang, mulakanlah operasi membuat nasi lomak.
Lagi  pun si ayong sangat suka nasi lemak sambal udang.

Masa sedang masak tu, bila dia terbau kewangian bau daun pandan tu,
tak henti henti cakap terima kasih bu..masak yang ayong suka... : ) ,
diorang tu memang macam tulah kalau kita masak apa yang diorang suka makan.

Ayong siap cakap  nak bawak bekal ke sekolah  kalau ada lebih...
tp nak tahu...bukan terlobih, tapi tak cukup, dah diorang makan bertambah tambah..walaupun nasi lomak tu tak cukup bahan.

Tips nak dapat nasi lemak berderai ialah, masakkan santan tu dulu bila dah mengelegak baru masukan beras, hasilnya memang cantik....

erpp......itu sajo en3 untuk hari ni...
dalam fikiran sekarang ni adalah..balik  nih nak masak apo?

tp ada pasar malam di Sijangkang..maka haruslah sya terjah nak cari
nasi ambeng........uikkkss...sodap..sodap.... dan yang penting konyang.......

13 jeJari meNulis:

Kauthar said...

uihhh...lapar pulak tgk gamba nasik lemak tuh..nak buat nasi ambeng lak ke??dah lama teringin nak mkn nasi ambeng tp taktau kat mana nk dpt di penang nih..huhu

DrSinga said...

QC oleh Ayong ...
markah penuh!!!

sayangsayangibu said...

Kautar...
nak buat nasi ambeng?
uikss..tidak..sangat tidak pandai
tp sanggaaat...pandai bila bab makan... ;o

sayangsayangibu said...

Doc
Ayong memang, kalau sambal udang bagi kat dio,kalau sotong bagi Atika, jd omak eh kena masak menu tu selang sehari udang dan sotong baru adil..

dalila said...

aper la agaknyer nasi ambeng tu..tk penah dengar pun..huhuhu... kunonyer aku..

sayangsayangibu said...

Dila
tanya pakcik google segalo macam rupa bentuk nasi ambeng ado
akak duk sini baru makan,memula dulu nampak cam pelik aje..bila dah makan
hilang rasa pelik yg buat sedap serunding kelapo tu errkkkk sodap...sodap...

Yasminhamid said...

sambal sotong ke tu??? sedapnya... nak masak nasi lemak jugak lah..

Yunus Badawi said...

Pasar malam Sijangkang kat sebelah mana? Mana tahu lain kali boleh terjah hehehe

Yunus Badawi said...

Lain kali buatlah lebih sikit nasi lemak tu. Boleh saya tumpang sekali hehehe

sayangsayangibu said...

Yasmin
semalam sambal udang, sok sok terajin sambal sutun pulak..buatlah nasi lemak yg paling senag sangat betul tak?yg ponting makan kenyang

Yb
lain kali ye..
Sijangkang di Bt 8 dekat sekolah tu, jom terjah.... :o

kak Erna said...

salam sayangsayangibu..anak2 macam tulah kan..ibu dia masak, memang special bagi dia..seronok hati ibu bila anak2 puji macam tu..
yang kita rasa susah hati..mula2 dia orang keluar merantau..macam hero2 akak..semua yang dimakan..dia kata tak macam mak buat..alahai..
nasi ambang???..sedapnya.akak paling suka yang dapat ditempat kenduri

sayangsayangibu said...

kak nak pekena nasi ambeng turun je di Kuala Langat nih, tak jauh pun... sya belanjo...;o

rynas said...

sedapnya dh lama tk masak nasi lemas sendirik..