Thursday, March 11, 2010 By: kasihibu

Borak borak si Kakak Chantik

Kalau ikut umur si kakak chantik belum 3 tahun lagi,
Tp bila dia bercakap, memang orang macam tak  percaya kanak kanak seusia itu petah bercakap

KC: Ibu buat apa tu
Ibu: Senyap terus buat kerja di dapur

KC: Ibu adik tanya ni, jawab lah bu..jawablah
Ibu: Ibu masaklah, lepas ni ibu nak basuh pinggan

KC: Ibu cepatlah tua
Ibu: ......... terkejut !!!! nape?

KC: Ibu tua nanti adik boleh tolong, masak goreng, basuh pinggan, kesian ibu dah tua
Ibu: Alaaaaa………… meh sini ibu nak peluk

Sambil peluk tanya, adik sayang ibu tak?
KC: sayang………

Ibu: banyak mana
KC: 3 sambil tunjuk jari 3

Ibu: mmmm…3 aje?
KC:  5 sambil tunjuk jari lima
Ibu: 5 aje…?
KC: sambil gelak dan cakap apalah ibu nih……

­­­­­­­­­­­
KC:Ayah, adik nak tinge..
Haruslah masa tu sedang dapat botol susu, memang cari telinga nak gentel

Ayah: Baring sebelah KC, sambil cakap telinga adik ada
KC: Tingelah ayah…tinge ayah tinggal sepuluh……
Sila ikut lagu anak ayam ye…

    Suatu hari si KC menangis ,dah pujuk buat perangai lagi sambil nagis2 dan buat enariq, memang gitulah kalau dia tak puashati dengan ariq…sampai ibu hilang sabar

Mula mula ibu cuba pujuk lagi, sambil peluk,
Tp dia menangis jugak, ibu dah hilang sabar nih
Ha…hambik…kena piat dekat perut sedas

KC: uwwaaakkkkkkkkkkkk……….sakit bu, sakitt perut adik, merah ( tak tengok pun tp dia dah cakap merah )
Ibu: itulah ibu dah pujuk, adik nangis lagi, buat ariq lagi, x sayang ariq ke?

KC: uwaaaaaakkkkkkkkkkkk………..perut adik bu, perut adik merah, ibu cubit
Ibu: ha…tak dengar kata, tak mau sayang ( buat2 merajuk)

KC:Ibu sayanglah adik….ibu….uwaaakkkkkkk..
Bila tengok gitu  hati dah sayu nih, tp buat2 marah lagi

KC:Ibu  maaf bu, adik minta maaf, sambil hulur tangan
Alaaa…….konon nak mengusik lagi, nak buat2 x sayang, tp bila dah gitu
Haruslah cair hati seorang ibu ;p


KC kacau si ayong dan kak ngah sedang belajar dalam bilik

Ika: Ibu Athirah kacau kak ngahhhhh……………
Ibu: Adik, jangan kacau kak ngah, buku adik ada kan

KC: Adik nak pinjam
Ibu: Nanti  koyak, cikgu kak ngah marah

KC dan kak ngah masih bergaduh lagi rebut2 buku, si ayong jadi orang tengah
Ayong: Athirahhhhhhhh……….!!!! Janganlah buat kak ngah, pergi!!! Menyibuk aje dalam bilik ni

KC: uwaaaaaakkkkkkkkkkkkk………..Ibuuuuuuuuuuuuuuuuuu…….

Ibu:Kan mak dah cakap tadi, jangan kacau ayong dan kak ngah nak belajar….
KC: Ibu..janganlah marah adik… marahlah kak ngah dia buat

Ibu: Macamana ibu tak marah, geram ni, kenapa pulak ibu tak boleh marah
KC: Ibu jangan lah marah adik……. Sambil peluk
Adehhh…nak buat camno?




Aku selalu nyanyikan lagu alif tu, tajuk Jangan  nakal

Please please please
Adik jangan nakal
jangan buat ariq
sayang anak ibu

Please please please
Adik jangan nakal
Nanti ibu balik
Ibu sayang adik


Versi si kakak chantik pulak

Please please please
ibu jangan marah
Nanti adik nangis
ibu jangan marah

Banyak lagi keletah si kakak chantik nih, nanti2lah ye kita kongsi . ;p
______________________________________________________________________
Nak bagitahu jugak, aku ni sebenarnya garang jugak dengan anak anak, tp aku seboleh tak mahu merotan, sebab lepas rotan aku menyesal pulak. Tp bila dah tak tertahan sabar tu, terlepas jugak

Walaupun aku tegas dan garang dengan anak2 tp diorang asyik cari ibu..ibu..ibu..
Sebenarnya aku berubah selepas kelahiran enariq, ada sesuatu peristiwa yang merubah aku untuk lebih bertolak ansur dengan anak anak
Namun aku juga adalah manusia biasa, banyak kelemahan dalam mengawal dan mendidik anak anak.Apapun bak kata enpakwe, kita belajar bersama ilmu rumah tangga.

4 jeJari meNulis:

Mak Su said...

hahaha, kelakarlah kakak cantik ni :)

sayangsayangibu said...

si kakak cantik ni memang pandai ambil hai, kalau kita nak marah memang x jadi marah.

DrSinga said...

mana nak letak tinga banyak2 tu KC???!!!
kihkihkih...
kakak cantik=8 tahun ya??
kiut!!!

sayangsayangibu said...

Si kakak chantik baru 3 tahun, memang g2lah petah bercakap,kadang x terlayan nak borak.