Tuesday, April 3, 2012 By: kasihibu

SESEKALI SYA TERINGIN JUGAK NAK MENULIS EN3 SEPERTI INI..

Macam menjadi kudis besar dari pandangan sesiapa yang memang sentiasa menanti untuk di jadikan ianya sebagai sebahagian daripada isu besar bagi mereka



Mari kita berfikir dari sudut yang mengambarkan bahawa kita adalah dari golongan
yang sebaliknya
Semua orang sedari memasuki alam persekolahan telah pun belajar dan mengucapkan ikrar Rukun Negara

 sumber pakcik google

Yang sya ingin tekankan di sini adalah
Rukun ke -4 iaitu Kedaulatan Undang Undang


Jadi pada pandangan sya yang tak berapa pandai ini
Mengapa kes yang INI di jatuhi hukuman penjara setahun?

                                                                               Sumber Utusan
Sebagai seorang yang bergelar dan di panggil IMAM
sangat mulia gelaran tersebut dan insya’allah bakal menjadi  sebahagian daripada ahli syurga

Sepatutnya beliau tidak bertindak seperti itu
Alangkah besar hinaan yang kita terima sebagai manusia bila di baling dengan selipar / kasut

Di dalam sebuah permis yang di gunakan untuk menegakan keadilan
Dan hakim yang di lantik untuk menghakimi sesuatu kes,
Betapa besar tanggung jawab dan amanah yang hakim tersebut menggalasnya

Senang senang kita menghina dan memperlekehkan sistem undang undang
yang termaktub di dalam rukun negara kita


Berbalik pada rukun negara tadi maka sya percaya keputusan yang di jatuh oleh hakim
di atas kejadian tersebut adalah berdasarkan rukun ke-5 negara iaitu kedaulatan undang undang

Apakah perbezaan kes yang ke -2 INI ?

Bezanya adalah kes pertama menghina kedaulatan undang undang dan kehakiman

Kes ke dua adalah menghina diri sendiri dan keluarga mereka

Sya tidak mahu mengulas kes yang ke-2 ini

CANTIK REMAJA INI, NAMUN KECANTIKAN MEREKA  DI PAMERKAN
DENGAN KISAH  PERLAKUAN YANG   HINA


Tapi mari kita berfikir
Walaupun hukuman hanya denda sebanyak rm25.00 tetapi


Penghinaan yang berpanjangan yang terpaksa  ibubapa,
keluarga saudara mara dan diri mereka sendiri terima


Lagi berat sehingga remaja remaja tersebut tua dan
sekiranya warisan remaja tersebut anak dan cucu mereka mengetahui itulah kesilapan
yang ibu/nenekmoyang mereka  ini telah buat di masa lampau


Bermakna mereka remaja itu telah membuka empayar perasaan hina terhadap sepanjang keturunan mereka hanya di sebabkan oleh keseronokan yang mereka kecapi hanya sementara itu.


Maka janganlah kita jadikan ianya sebagai satu isu
semata mata untuk menyalahkan sesuatu perkara yang tidak salah

Hukuman yang di lihat sangat rendah dan kita akan berkata itulah
undang undang dunia yang tidak adil, tidak mengikut undang undang hudud

Hukuman yang Allah berikan perasaan kepada manusia itu sendiri sangat adil
lainlah kalau generasi dan keturunan remaja itu adalah manusia yang tidak di kurniakan dengan perasaan.......



Berfikir lebih terbuka lagi melapangkan hati dan perasaan daripada kita berfikiran sebaliknya,
namun apa yang penting semuanya adalah berlandaskan kepada kebenaran.

Mari kita bersama membaca semula ikrar RUKUN NEGARA
Sekian terima kasih




















15 jeJari meNulis:

kakcik said...

Kita juga kena mendahulukan Rukun Islam dan Rukun Iman...

gadisBunga said...

hmm...best jugak baca analisis akak dalam entry ni. sekarang ni kita mmg hidup dalam dunia yang pada namanya ja sahaja milik Allah, tapi manusia dah berbuat sesuaka hati seolah-olah nak jadi Tuhan pulak. Tapi jgn lupa, Allah maha melihat dan maha mengetahui, kan?

cheqna said...

bila semua perkara dipolitikkan.
err..aci x cheqna komen cam gini??

kasihibu said...

kakcik
------
sya setuju apa yang kakcik tulis itu adalah pegangan paling utama setiap orang islam
dan sebagai seorang manusia kita juga di bekalkan dengan otak untuk kita berfikir dan bezakan baik serta buruk perbuatan kita kan?

kasihibu said...

GB
---
sekadar pandangan kecil dari apa yang akk rasakan
semua orang mempunyai pandangan mereka sendiri

sangat sedih bila kerosakan di buat oleh sebangsa dan seagama kita kan?

kasihibu said...

cheqna
------
bagai meneguk di air yang keruh gitu

Kakzakie said...

kakak macam cheqna pulak - isu undang-undang kita banyak rencah politiknya...

Ros said...

Assalamualaikum Kasihibu,

Kalau buat apa pun Allah di ketepikan inilah jadinya kan Kasihibu....

kasihibu said...

kakzakie
--------
bila politik mencamur aduk tugas orang lain macam tu jadinya
itulah manusia memang tidak sempurna kan?

So Shy Lady (SSL) said...

stuju sgt2 dgn kakcik... tp denda rm25 dgn gmbar gadis2 cantik tu tsenyum sungguh mnjengkelkn ssl lah

Daddy Ziyyad said...

Isu imam baling selipar ni perlu dilihat dalam konteks yang nyata, iaitu tanpa bias dia itu imam. Walaupun dia imam, tapi tindakan dia mmg memalukan. Memang wajar diambil tindakan. Dia patutu tunjuk contoh tauladan dgn bersabar, bukan dgn lepaskan amarah sedemikian rupa. Yang sedihnya, isu ini dah dipolitikkan.

Isu model tarian tiang tu pula sebab kelemahan kita sendiri dalam menggubal akta. Ini kerana se-fahaman saya, denda RM25 itu lah denda maksima yang diperuntukkan oleh akta terbabit, yg di tulis pada tahun 1955 kalau tak silap saya!

KhaiRin : anies said...

x tau nk kata..

psssttt..nama imam tu sama mcm nama abg ipar sy..

Yunus Badawi said...

Saya tak rasa remaja yg kena denda RM25 tu serik ... huhuhu

ibuintan said...

denda Rm25 saja, esok2 buat lagi!

sya.. anak2 dara sekolah mana?

mRs sYa said...

kak...baru2 ni kan,hubby kene saman speeding...so myeg tu tulis final amount rm300...

pastu dia mention speeding kene rm300,tp menari kat tiang tu rm25 je kene...