Friday, February 24, 2012 By: kasihibu

ROJAK, CACA MARBA

Ayong: ibu rojak tu apa?

Rojak? eh ayong tak tahu ke rojak yang kita biasa makan tu.


lama sikit tetiba dia tanya lagi.

Ayong: Ibu Caca marba tu apa?

hrmmmmm........ayong ni cakaplah dengan ibu
ayong baca pasal tajuk guna bahasa rojak dan caca marba (,")

KERATAN AKHBAR DISINI.....

11 jeJari meNulis:

azieazah said...

Rojak tu memang lah makanan. Tapi kalu merujuk kepada bahasa, ianya menggambarkan bahasa tu macam rojak. campur aduk.

Caca Marba tu pun gambaran bahasa yang haru biru lintang pukang juga. Caca-Marba ni suatu perkataan yang diambil dari sembang bual orang sebelah utara terutama Penang.

kakcik said...

Caca marba tu rojak yang tak boleh dimakan! :)

cheqna said...

kat trg ni kalu yang ada mi kuning...isi ayam...jemput2 timun batang..salad..sengkuang..kuah kacang dinamakn rojak keling...sedapnya....

Kakzakie said...

At least dia dapat juga mambayangkan maksud yg dicari Sya...

kasihibu said...

azieazah
--------
bila di sebut rojak kita ingat makanan, tp rojak tu istilah mungkin campur campur, mcm sediakan sepinggan rojak di campur2bahan bahan nya

caca marba tu biasa sya dengar dalam cerita mami the movie,mami jarum macam tu
kesian anak anak sekarang bak kata ayong,
"ibu ayong kena buat latihan yang banyak matematik dan bahasa melayu, sebab b.melayu ada yang ayong tak faham dan keliru"

erkkkkk...habis macamana?

kasihibu said...

kakcik
------
dan mungkin juga tak termakan kan?

kasihibu said...

cheqna
------
nak sepinggan!!! (,")

kasihibu said...

kakzakie
--------
begitulah kisahnya, kadang sya ingat diorang ni main main saja, tapi sebenarnya memang diorang tak faham dan keliru,

Adry@Daun said...

Caca marba tu bukan ke sejenis bubur? Hehehe..

Acik Erna said...

assalam sya..betul kata kak cik..senag nak jawab macam tu..

sal said...

seekali kita membaca motivasi begini..terasa cooool..mekasih..kita ni memang kena selalu ingat mengingati..