Thursday, September 29, 2011 By: kasihibu

Labaik Allah! Hearing the Call of Allah....


Arwah atok dan uwan pergi ke Mekkah masa sya lahir tahun 1973, Lama kan? masa tu  mereka ke Mekkah dengan kapal laut, lama berbulan bulan di lautan..
Kiranya mereka dulu dulu ke haji ibarat macam berpindah lah, habis segala benda diorang bawak.

Lagi satu dulu dulu kalau orang balik dari haji, memang tak sah kalau tak bawak gelang gulung gulung tu dari mekkah

sya suka sangat, lilit lilit ada warna hitam, warna merah kan?

Tapi sekarang dah tak ada dah, tanya pakcik google pun tak ada gambar nya,
kalau orang lama lama dulu tahulah
selain kopiah, tasbih, kurma air zamzam gelang tu memang sangat di tunggu tungu.


Masa ayah balik dari umrah kalau tak silap  tahun 2004, ayah bawak balik gelang bling bling
tak ada dah gelang gulung gulung lilit tu
kurma, buah apa tah memacam buah kering, coklat, tasbih, air zamzam , celak , cerek ada cawan kecik2 tu , unta yg boleh bunyi bunyi tu, jubah untuk cucu cucu kecik, macam macam lagilah

Sebenarnya sya ada di kampung sekarang ni, lepas zohor ni kami akan bergerak ke Kelana Jaya mak dan ayah akan ke Mekkah Insya'allah
semoga di permudahkan segalanya...

ermmmm...kenapalah entry ni macam tergantung ye?
sebenarnya sya risau dengan keadaan mak yang belum sihat dan sembuh sepenuhnya
sangat risau sabagai seorang anak....
Apa pun semoga di permudahkan segalanya
 dengan izin Nya jua......

24 jeJari meNulis:

Ibu n Abah said...

Labaik Allah...
Labaik Allah...
Labaik Allah...
sewaktu akak mengerjakan haji 1992.. memang rasa indah dan syahdu sangat ungkapan ini...
selamat menunaikan ibadah haji buat ibu dan abah Sya.. Semuga selamat pergi dan selamat kembali.

kasihibu said...

kak...yg nak ke haji memang terasalah, dan yang nak melepaskan mereka ke haji ni pun lebih lagi terasanya
Amin...moganya begitulah.

ahmad humairi said...

Selamat Hari Raya Haji....

ahmad humairi said...

Selamat Hari Raya Haji....

kasihibu said...

AH
--
Selamat semuanya...

ibundo said...

kepada ayah dan ibu yang nak pergi menunaikan haji, semuga perjalanan dan urusan haji mereka di permudahkan.

gelang tu ada lagi dijual. Masa kpah pergi mekah haritu, ada terjumpa digerai2 kat kaki lima tapi dah tak banyak lah. Orang pun dah tak berapa nak beli.

IMANSHAH said...

dulu nenek saya bawak balik kamera mainan yg dalamnya boleh tengok gambar mekah

IMANSHAH said...

dulu nenek saya bawak balik kamera mainan yg dalamnya ada gambar mekah

Temuk said...

Assalam KaSih IbU
Pakcik doakan semoga kedua ayah ibu kasihibu sihat, selamat menjalani ibadah haji mereka dgn sempurna, serta mendapat haji yg mabrur. InsyaAllah.

wahida said...

semoga urusan mereka di sana dipermudahkan...amin...

luahfikiran said...

SALAM,
MENDOAKAN KESIHATAN IBU KEMBALI SIHAT

Adry@Daun said...

As salam Sya,
Marilah kita berdoa agar kedua2 org tua Sya slmt pergi ke Tanah Suci dn slmt kembali ke tanah air. Semoga mereka dpt mengerjakan ibadah haji dgn sempurna dan mendapat haji yg mabrur.

sal said...

moga semuanya selamat pergi dan selamat kembali..mendapat haji yg mabrur..amin..

Sz said...

rindu plak ngan gelang gulung2 tu kak... suka betul klu orang balik haji dpt gelang tu...wat main gulung2..hehee

semoga mak akak cepat sembuh ye...

gadisBunga said...

ya Allah.....nakkkk sgt saya pegi mekah utk umrah dan haji.

harap2 ada rezeki saya nak ke sana....

*dulu atuk dgn nenek saya pun pi naik kapal laut. mesti best gile kan? :D

Yasminhamid said...

insyaallah... semuanya akan berjalan dengan lancar..

ibuintan said...

moga emak dan abah Sya selamat pergi dan kembali

moga emak sya juga sihat di sana nanti

mamaNoriz said...

seronok dan sedih bile tengok jemaah berkumpul then naik flight...

semoga mereka selamat pergi dan pulang..

salam kenal ;)

azieazah said...

Semoga dipermudahkan segala urusan...

akuzle said...

btuinyer. dlu berumah dlm kapal b4 smpi Mekah. gelang gulung2 tuh mmg signature buah tgn dr sana.

ckLah said...

Semoga mendapat haji yang mabrur...

luahfikiran said...

SALAM,
LF DOAKAN YG TERBAIK UTK EMAK DAN AYAH.

DrSinga said...

kawan baik saya pun pergi haji tahun ni...

kasihibu said...

terima kasih pada semua kawan kawan yg drop komen di sini, sya sangat menghargai...
semoga semua tetamu Allah ke sana mendapat haji yang mabrur
dan selamat pergi dan selamat sampai semula ke sisi keluarga.
Amin....