Tuesday, August 16, 2011 By: kasihibu

CERITA BALIK KAMPUNG -1


sumber pakcik google

Perjalanan balik dari kampong ahad petang tu,
sya luahkan pada enpakwe apa yang sya borak bersama makcik


Tentang apa yang ayah luahkan masa mak acik dan ayah bersahur suatu pagi tu

Acik: alang masa sahur bila tah tetiba ayah tanya mak, pak ndak
( adik ke-3 sya) raya mana tahun ni?

Mak: ntahlah tak tahu lagi kato eh.

Ayah: Kalau boleh biarlah anak anak semua raya dengan kito,
tahun ni kito nak poie haji
Manolah tahu tahun dopen tak boleh nak bergahyo sesame

Acik: alang nak tahu maso tu acik rasa sebak yo, terdiam acik, tp acik tak bagitahulah ayah dan mak yang kito adik beradik semua berkumpul di palong raya ni.

Masa tu bukan acik je yang sebak, sya yang dengar pun dah jebek, memang sebak sangat

Petang sabtu tu masa di dapur ayah macam ada soalan yg sama dgn sya,
Sebab sya tak sanggup nak dengar luahan yg sama tu,

Sya jawab terus sebenarnya kami adik beradik dah bersetuju nak raya sesame tahun ni,semua berkumpul dipalong

Masa borak dengan enpakwe  dah berjurai air mata sya dah, memang tak tahan sangat rasa sebak tu,

Enpakwe cakap
Sebagai anak u kena kuatkan hati, bersedia menerima qada dan qadar,
jadilah anak yang sentiasa bersedia untuk berbakti pada mak dan ayah bila bila masa,
sentiasa mohon kemaafan dari mak dan ayah,
sentiasa bersedia menjadi anak yang soleh dan solehah yang boleh membantu mereka ,
mendoakan mereka bila dah tiada.

Sya memang berterima kasih pada enpakwe,
sekurang kurang sya masih bertuah dan beruntung mak dan ayah masih hidup bersama

Sya faham enpakwe lagi pulak, susah dia nak menjengok mak dan abah sebab dah berpisah

Seorang di timur seorang di utara, sebab tu sya tak kisah dimana je kami nak beraya sempat di kuantan di kuantanlah kami, sempat di kedah ke kedahlah kami

Tapi tahun ni memang sya sangat sangat ingin berkumpul bersama sama keluarga,
ialah semenjak adik beradik semua dah ada hidup masing masing
Jarang sekali kami boleh berkumpul bersama sama sekali semua.


Kami adik beradik memang gembira dan bersyukur
mak dan ayah berpeluang menunaikan ibadat haji Insya’allah tahun ni, tapi dalam pada tu

Kami tetap sedih sebab tak pernah berpisah jauh jauh dari mereka
Apa lagi adik perempuan sya yang berdua tu mak cik dan mak su, lagi mereka sedih, sekurang kurang kami masih sibuk menguruskan keluarga dan anak anak mungkin tak berapa terasa sunyi dan sepi tu
tapi adik adik yang berdua tu
Dan tak lupa jugak adik angkat kami dan cucu angkat mak ayah si comel dan cicak ( kucing peliharaan )
manja kucing kucing tu dgn mak dan yah, mak ayah pun layan manja manja kucing tu katanya pengubat sunyi masa berdua.
* masa menulis en3 ni sya memang bergenang airmata*
Memang sangat sangat emo sya hari minggu lepas, tp sya tetap grmbira kerana dapat bersama sama dengan ayah dan mak walaupun cuma sehari ++

Ada lagi satu cerita yang sya nak kongsi berkenaan keadaan mak sya pulak, nanti sya akan sambung kalau sya cerita sekarang mahu banjir pulak tempat ni nanti.


nota: en3 ni mengingatkan sya pada EN3 PAKNGAH YANG NI.....

15 jeJari meNulis:

al-lavendari said...

dah ambil dan tempek .. terima kasih. kiranya ini kad yg pertama pakngah terima.

sayangsayangibu said...
This comment has been removed by the author.
sayangsayangibu said...

pak ngah
--------
terima kasih sudi terima

gadisBunga said...

nanti saya amik dan tempek.

nasib baik akak punye en pakwe sangat memahami dan bagi nasihat pulak tu...

sayangsayangibu said...

GB
---
terima kasih,
alhamdulillah enpakwe tu memang memahami.

~ yus ~ said...

Wah! Awal ucapan raya akak...

terima kasih.

akak pandai cakap jawa ya?..:)

sayangsayangibu said...

yus
---
tak pandai pun..sesikit bolehlah..

Dinas Aldi said...

Insyaallah semuanya akan selamat. Semoga mereka selamat dalam perjalanan pergi & balik serta dapat menunaikan ibadah sebaik mungkin di sana nanti.

wahida said...

walaupun saya org jawa, saya tak reti ckp jawa...mak tak ajar pun...huhu...

sal said...

cantiknya ayat2 raya..

slmt berpuasa dan slmt menyambut hari kemenangan..

ibuintan said...

sayu pulak hati akak ..sya

moga selamat semuanya

sayangsayangibu said...

dinas
-----
harapanya begitulah hendaknya
semoga di permudahkan olehNya yang esa.

sayangsayangibu said...

wahida
------
akak pun tak tahu..(.")

sayangsayangibu said...

sal
---
mesti salah post komen nih..selamat menyambut lebaran yg bakal menjelma juga.

sayangsayangibu said...

ibuintan
--------
mungkin sebab ayah dah berumur dan mak pulak kurang sihat, buat kami risau dan sedih.