Monday, September 6, 2010 By: kasihibu

DUGAAN DARI YANG ESA




Sampai di rumah masa hendak buka gril dan pintu tertanya tanya sebab dari luar nampak langsir bilik tidur terselak, tertanya tanya jugak, sebab enpakwe tak pernah tinggalkan rumah macam tu

masuk rumah tengok keadaan berselerak barang di dalam kotak macam kena selongkar,

pergi dapur tengok peti sejuk dua dua pintu terbuka, hati tertanya tanya kenapa enpakwe buka pintu peti ais nih,
sampai di bilik belakang yang memang kami kunci bila keluar, pintu terbuka, tapi tak perasan lagi rumah dah kena masuk orang.

Tengok tombol pintu dapur macam biasa, tp tak berkunci dan tingkap dapur terbuka sikit
hati dah cuak

buka pintu tengok gril dah diumpil

sah....


memang menggigil sya ketakutan, takut sebab terfikir kalaulah masa penjahat tu buat kerja gitu, kami sekeluarga ada di rumah , dengan parang di tangan, atau apa apa senjata lain...

ohh...takut..ngeri........

dugaan kan?

terus telefon enpakwe, suruh dia sabar , dengar bebaik
rumah kita kena pecah masuk....


Bayangkan, pencuri tu selongkar, tp tak jumpa sejumlah wang buat belanja bulanan dan beberapa barang kemas, duit tabung anak pun dia tak ambil, dan kasut kerja enpakwe untuk melawat projek, dia pegang tapi tak di ambil, sedangkan enpakwe kata kasut tu, tak kurang rm 300.00 sepasang.

Kesimpulanya
tingkatkan keselamatan yang sedia ada di sekeliling kita

semoga semua selamat tanpa sebarang bencana
Dugaan kan?

21 jeJari meNulis:

ckLah@xiiinam said...

Dugaan awal di rumah baru...tabah ya!
Alhamdulillah anak-anak selamat semua...

kak Erna said...

alhamdulillah..rezeki masih ada..akak pun pernah kena..masa balik kampung,..memang lama dia orang buat kerja..sebab..duit dalam tabung anak sempat pilih lagi..duit kertas ngan syiling 50 sen je..diambil..yang lain2 ditinggalkan..tapi memang takut..polis datang jugak la..ambik cop jari..tapi setakat itu aje la..

Ibu n Abah said...

Sya...
Alhamdulillah... tiada harta benda yang hilang dan yg paling penting Sya sekeluarga tiada dipengapa-apakan.. Semuga kejadian yang menakutkan ini tidak akan berlaku lagi pada sesiapa juga...

rynas said...

alhamdulillah tak ada apa-apa jadi...sib baik masa kejadian tak ada kat rumah kalau ada tak tahulah macam mana. dekat2 nak raya ni kan macam2 berlaku. ngeri dengar. harap2 kita dilindungi drp bencana amin...

Marina Monroe said...

Aunty turut simpati atas apa yg berlaku, nasib baiklah tak berada dlm rumah ketika tuh.Alhamdulillah, tak de kehilangan barang2 berharga.
Musim Hraya macam nih, 'penyagak' masuk rumah bila tuan rumah balik kampung..

Sya Annur said...

ya allah kak... mujur semua selamat. mmm... keji kanorg nak senang nih!

kakcik said...

Salam Sya...

syukur Alhamdulillah, Allah telah melindungi Sya dan keluarga. Semoga kalian tetap dalam peliharaanNya. InsyaAllah. :)

en_me said...

bengang kanns.. uhuhu

sayangsayangibu said...

ckLah
-----
Bak kata orang tua kami
kalau ada yg hilang redha saja
Tp alhamdulillah, cuma terkilan bila tengok pintu di umpil tu, lagi satu berselerak memang sakit hati.

Apa yang penting kami semua tiada di rumah dan selamat






kak erna
--------
Syukur sesangat, yg penting tiada anak anak di rumah masa tu.
memang ada ambil cap jari, tp tak berapa jelas, sbb permukaan tempat yg di sentuh kasar.




Akak
----
Ia lah kak yg penting keselamatan nyawa
tp memang menakutkan jugak, menggigil dan kelam kabut masa tu, sampai tak boleh nak fikir nak buat apa, ambil masa jugak nak tenang dan maklumkan perkara tu pada enpakwe

al-lavendari said...

fobia dibuatnya kalau rumah kita dimasuki maling. tetapi nasib awak tak ada dirumah dan barang2 berharga serta duit tidak hilang.

syukur alhamdulillah.

gadisBunga said...

rumah kite penah kene pecah masuk. nangis terduduk time tu sebab laptop, kamera n fon spare kene kebas.

syukur akak sefamily takde apa2...nak balik kampung ni kene bagitau polis gamaknye. baru diorg boleh take turn ronda2 kat area2 rumah kita..

sahromnasrudin said...

salam...uma sdri ada pelindung iaitu ayat2 Al Quran..salam aidilfitri 1431h

Rozali said...

Salam Ramadhan Sayang ibu

Alhamdulillah
Alhamdulillah

Selamat keluarga selamat dan harta benda tidak hilang

besyukur kpd Allah

Wassalam

ibuintan said...

syukur sya dan keluarga tiada di rumah masa tu, yang penting semua selamat..
dugaan di bulan Ramadhan, selamat menyambut hari raya

ibuintan said...

syukur semua selamat,
yang penting keluarga kita selamat sya, barang yg hilang boleh di cari ganti semula..

selamat hari raya,

Temuk said...

Sayangsayang Ibu
Syukurlah Allah melindungi ahli keluarga. Malah dgn kehendakNya juga, wang ringgit & barang berharga terselamat dari dicuri. Kita berhati-hati & berusaha menjaga keselamatan. Namun akhirnya kita pasrah & berserahlah jua kepada Allah.

Pakcik ucapkan utk sayangsayangibu sekeluarga, SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA. Maaf zahir batin.

luahfikiran said...

SALAM,

LF MENGAMBIL KESEMPATAN INI MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN. SEMOGA AMALAN KITA DI BULAN RAMADHAN DITERIMA OELH ALLAH SWT

sayangsayangibu said...

rynas
------
Syukur seangat kami tiada dirumah masa tu
semoga kita semua selamat dari bencana yg tidak diduga




Aunty
------
terima kasih, sya memang terkejut, menggigl juga masa tu dan ambil masa nak maklum pada enpakwe




Sya Annur
---------
itulah dia sya, terkejut malam tu nak tidur pun takut, kami tidur di bilik si ayong ;P




kakcik
------
w.salam kak
terima kasih, semoga kita semua selamat dari bencana yg tak diduga tu



en_me
-----
bukan bengang lagi
gewammmm..........
sakit hati dan gewaammmm

sayangsayangibu said...

pak ngah
--------
betul tu pak ngah
sampai kan malam tu kami tak tidur bilik sendiri, tidur bilik anak
Alhamdulillah rezeki kami masih ada.



GB
---
menakutkan kan?
nasib baik enpakwe akak bawak laptop ke pejabat dan kamera pun akak bawak
selain dari pihak berkuasa, jiran sekeliling pun memainkan peranan penting jugak kan?


sahromnasrudin
---------------
w.salam, betul tu, itu adalah pendinding yang paling baik
salam lebaran



Atuk
----
salam ramadhan selamat menyambut lebaran
Alhamdulillah
rezeki kami masih ada, tp yang penting




ibuintan
--------
Alhamdulillah kak,
memang pun harta benda boleh di cari, tp nyawa
tiada ganti kan kak?
selamat menyambut lebaran
maaf zahir batin




Pakcik Temuk
------------
Alhamdulillah
ketentuan Allah juga
salam lebaran dan semoga ceria bersama anak cucu sekeluarga.. ;p



luahfikiran
-----------
w.salam
dan salam lebaran semoga bergembira bersama keluarga ;p

Aida Ali said...

Mujur semuanya selamat. Makin terdesak penjenayah sekarang

penjejak maya said...

salam,

yang penting keselamatan diri kita sekeluarga semoga dapat tingkatkan lagi langkah-langkah keselamatan..