Monday, May 31, 2010 By: kasihibu

SENARAI HARTA DAN NYAWA...ohhh makcik kayoooo..... ; )

 Dapat TAG dari  SINI
jenuh nak cari gambar nih.................
 ibu n anak 
comelkan si encem nih.....


------------------------------------------------------------------------


1. How old were you when your first child was born?

~ Umur 27 tahun

2. What month and year was your youngest child born?

~. EnAriq lahir pada 21hb Febuary 2009 hari Sabtu 

3. How did you feel when you first found out you were pregnant?

~Sangat tidak menjangkan secepat itu, sebab  dahlah kami duk asing sorang di utara sorang di timur, 
minda tu tak set lagi pun.....terkejut jugak tp adalah happy
lagi satu sebab sya adalah period pain yang terlampau, kadang boleh pitam..sangat sangat sakit, tp ghupo baka adalah  sangat2 subur..hahahahah….

4. Who did you tell first?

~ Enpakwe, sya tifun dio, tp dio muleh  tanya

errppp betul ke? 
kenapa boleh jadi begitu

hahahahahaa….tak boleh lufer soklan tu..sangat sangat pelik
mungkin sebab terkejut kot…dan awal sangat kot… kiranya bunting pelamin.

5. How many pounds/kg did you gain during your first pregnancy?

~Sebelum 48 Kg, minggu akhir naik sampai 59 Kg

6. What did you crave while you were pregnant?

~ Masa ayong teringin nak makan ikan pekasam, makan g2 sajo mentah mentah
suka makan tembikai merah…

 ~Atika pulak tak masa  tu duk di Langkawi teringin nak makan yang mak masak gulai ikan tenggiri campur pucuk gelugur…adeehhh sangat sodap…..

~Si KC pulak teringin nak makan kue puteri dakap / beradu tu, sodap eh..MIL buat

~ Ariq pulak nak makan buah soberi, tp asyik tak dapek nak pergi CH
Last sekali boli di pasaraya sajok..terpaksalah berpueh hati walaupun tak pueh hati…
Alhamdulillah tak ado pulak meleleh sajo air liur anak anak.

l7. Did you find out the gender of your first child? Why or why not?

~ Sangat - sangat nak tahu, tp tak kisah pun…sebab yang penting selamat,
tp bila ngandung si KC, enpakwe tak bagi scan, sbb dia tak mahu sya kecewa,
tp sya tak dulik engkar jugak….. ampun enpakwe
masa c-up di klinik Siti Hajar  opsss..
samo namo fulak.. di Sek 18 S.Alam, sya tanya dok tu…dan jawapan adalah femfuan……
betul lah kata enpakwe nanti u kecewa pulak… : (

Tp walaupun tahu dah gender tu, masih berharap yg lahir adalah BOY..
Sampailah si KC lahir bila dok kata Siti, cuba tengok u dapat baby apa
Dgn lemah sya jawab-girl…
Alhamdulillah.....semua selamat

Dan masa mengandung si enAriq
Sya g scan jugak tanpa enpakwe tahu dan jawapan yang sya dapat adalah sangat sangat mengembirakan semua berteka teki, sya kongsi rahsia dengan  KC je, sbb dia tak pandai berchakap sangatkan… sampai enpakwe nak sambut baby untuk diazankan tu dia masih tertanya2 gendar bb…sampai enpakwe kena selak sendiri pempers si ariq,

Ohhh….
Enpakwe adalah sangat teruja HABIS SEMUA orang dia SMS termasuk PENGARAH 2 dan bekas PENGARAH dia..SMS
hahahahahha….SANGAT SANGAT TERUJA……


8. Did you have any complications during your pregnancy?

~Lain lain  ragam mengandung 4 x nih, ayong paling tenat kalau tak pengsan pitam, tak sah, lagi satu minggu ke-2 ayong dlm peyut ibu, masuk wad  4 hari 3 malam macam bercuti pulok…dah lah duk asing ngan enpakwe, sangat sangat sodihh….masuk air bergelen gelen…. huhuhu… (7 botol jek )
Sepanjang pregnant  minum milo tak leh, sebut milo pun termuntah…. isshhh…isshhhhh..isshhhh..sadis tui.

9. How much did your first child weigh?

~2.5 kg...sangat chomeelllll.ayong ibu rindu ayong masa kecip kecip sbb  ayong sangat bumbam…nanti ibu cari gambar ayong masa kecip2 ye..  ; )


10. Was your first child early, late, or on time?

~  Ikut tarikh yg dijangka, lambat sehari je rasanya, nasib baik ayong tak lahir di lebuhraya UTARA SELATAN..hahahahahah…kalau idak dapat  tol free kot  ;p


11. What is the most difficult challenge or health issue that any of your children have faced?

~ Biasalah anak anak , kalau tak sihat acara  meragam adalah wajib,
   sodangkan enpakwe ke sya ke yang tua nih pun mengado meragam bilo sakit ….


12. What's your favorite part of being a mom?

~ Anak anak adalah penawar, adalah racun adalah segalanya buat sya..
tanpa anak anak sunyi sopi  raso eh..kurang yo raso eh…mulut omak nih…       hahahahaha…


13. Do you think it's easier to be a mom or a dad?

~ Mungkin jadi mak lebih mudah, atau jadi bapa lagi mudah..entahlah..
   Tp rasanya tanggungjawab terhadap anak  anak dan keluarga  tetap sama .


14. What is the best piece of advice you could give to someone who is about to have their first child?

~ Susu ibu sangat sangat  BANYAK KELEBIHAN…..pembesaran anak anak dari usia beberapa waktu dilahirkan  dengan menyusu ibu sepenuhnya ,

Dan seterusnya anda akan melihat perkembangan mereka sangat sangat lebih jauh daripada sumber susu yang lain .

Kuatkan semangat, kuatkan keazaman dan sokongan daripada suami dan pengasuh anak adalah SANGAT PENTING….Sokonglah penyusuan ibu
ohh..shahdunya….saat saat manis ibu dan anak nih…..

15. Did you always think you'd have kids?

 
~ setiap saat …...setiap helaan nafas adalah mereka.. (,")


16. What's been the biggest surprise about motherhood?

~  Dapat menyusukan secara si Kakak Chantik dan enariq lebih dari jangkaan…Alhamdulillah…

Masa ayong, bayangkan duk di Langkawi, lepas tu umur ayong 4 bulan sya kena pergi kusus 2 week di tanah besar, sodih eh..sobab susu ibu terbuang macam tu ajo.. : ( : ( sungguh tidak berperikemanusiaan orang yg hantar nama sya g kusus masa tu…macam tak ado orang lain, balik dari kusus tu ayong dah merajuk dan tak mahu langsung BF…sangat sangat sedihhhhh…….

Masa Atika  sya tak berapa pentingkan sangat BF tu, sebab   selepas pantang bertukar  di S.Alam, tempat yang sangat sibuk, dengan tekanan kerja, dengan tekanan persekitaran  sangat penat ..sesangat…penat, tp Atika dapat BF sepenuhnya selama 6 bulan sajok..Alhamdulillah….

17. Are there things you miss about life before kids?

~ Mungkin juga rindu, sbb masa bujangan, nak tido dari pagi kepetang boleh,nak masak ke tak ke, pun tak apo.. 

tp bila dah ada anak anak…tak kan  sebonar eh tak dapek nak tidur kena kacauganggu d
engan anak anak… nak tidur dari matahari terbonam sampai matahari naik balik..melampau..melampau….

18. How many children do you have?

~ 4 orang  pecahan –
~ 3 Perempuan Melayu terakhir  & 1  Jejaka Tampan Malaya….  ;p 

19. Do you plan to have any more children
 ~ Rasa Macam ok dah tu .
tp baru baru ni melawat along di sepital  bila tengok ibu ibu mengandung tu...
 Terrrrrrrrrrrrrrrrrr………..ingin pulak nak berperut besar….tp…….

Tp……………….

Sudah sudahlah tu, kalau tak kerja mahu je sampai satu team bola sepak,  muleh g2 enpakwe? ( “,)


20. Who's the mom that you admire most?

Mak...MIL..dan semua Mak mak di dunia ini.......
TETAPI.........tidak termasuk ibu ayam ,
ibu yang buang anak dan ibu yang tidak mahu  menjaga anak....

And I would like to tag my frens.. a mommy :

sila sila ye...wahai ibu ibu yang dipilih..
DAN.......






15 jeJari meNulis:

silvertech said...

terkejut cemane gambo sy boleh ade kat sini...hahaha...tp pengalaman awak mmg menarik...kalau sy la mmg xsabar nak tau gender...

Ibu Sayang said...

Salam,

Harta yg sebenar2 nya yg dimiliki dengan izinNYA. Jagalah harta2 itu sehingga menjadi insan yang soleh dan solehah

rynas said...

pengalaman paling menarik sepanjang hayat untuk dikenang adalah pengalaman melahirkan anak dn jg menjadi ibu.

nino said...

ok nanti sy buat :)

alfa juliet said...

aku ingatka harta apa..hehehe....tapi anak2 memang tak terbeli nilainya..

xiiinam said...

Melahirkan...
Kenangan terindah...


(Lupa dah macam mana sakitnya...he..he..)

Paling tak lua lahirkan anak ke 3. Lelaki. Berat 4 KG. Tak kurang tak lebih. Sampai termenangis masa meneran tu. Nak patah tangan misi saya pegang!

sayangsayangibu said...

silvetech..

oppss....
jenuh nak mencari gambar tu.. ;p


Ibusayang:
ialah itulaa yg paling bernilai..

sayangsayangibu said...

rynas:
pengalaman yg tak akan dilupakan
dan org lelaki tak akan ada pengalaman tu..hehehehe


nino:
terima kasih.. ;p


alfa..
hehehehe...harta dunia akhirat
Insya'allah..

sayangsayangibu said...

xiinam:

kesian nurse tu,sib baik tak patah tangan,klau dak muka depan..

ibuintan said...

salam eja...
pengalaman yg terindah dalam hidup,
akak ada tiga saja harta ni..
setiap seorang ada cerita indah tersendiri..
tahniah eja lebih satu drp akak tp eja leh tambah lagi tu

Catwoman said...

Indah kan bila kita diberitahu berita gembira "You are pregnant....".

How sweet !!

:)

sayangsayangibu said...

ibuintan:
opss..tambah lagi satu..
akan ditimbangtarakan
buat masa ni dah ok dah kot...

Zyma:
saat yang terindah dan mengejutkan jugak... ;o

Mak Su said...

maksu tak mo beranak dah... rasa dah malas dan penat... tapi dok ada gaks orang kata, boleh lagi, boleh lagi... huhuhu

en_me said...

sweetnyerr.. ehehe

sheila said...

kwn2 akak mmg terdiri dr nestum2 blaka......