Tuesday, February 19, 2013 By: kasihibu

Kisah hilang ,culik dan di larikan atau melarikan diri


Di awal tahun lagi kita banyak di beritakan tentang kisah hilang ,culik dan di larikan atau melarikan diri 

Sya cuma ingin berkongsi kisah yang sya pernah kehilangan ayong masa kecil
Masa tu sya di pasar carbot S.Alam
Walaupun beberapa minit kehilangan ketaq kaki longgar lutut juga masa tu.

Lepas kejadian tu bila kami keluar sya bekalkan visel di leher anak anak dan pesan kalau tak nampak ibu atau ayah , ayong dan adik bunyi visel ni sampai ibu atau ayah datang

Anak anak sya aktif lasak ataupun memang jenis tidak takut pd orang 
Abang ariq terutamanya
Sangat sukar sya mengawal dia di tempat awam yang ada ramai sangat orang

Jadinya sebagai langkah keselamatan sya belikan dan guna  safety harness untuk mengawal pergerakan supaya dia tidak hilang dari pandangan sya

Sebelum sya guna SH tu abang ariq pernah hilang dari pandangan masa di giant banting ni.
Jenuh sya berkejaran bila ternampak kelibat abang ariq

Sya ingat pengawal keselamatan yang monitor cctv di dlm giant tu mesti pelik atau gelak guling bila melihat sya berkejar kejaran di dalam tu
Masa tu sya tidak fikir  rasa malu di sebabkan terpaksa bekejar kejaran di situ

Yang penting masa tu adalah dapat tangkap ariq dan balik terus dah tak sanggup nak kawal seorang

Bila keluar di tempat ramai orang sya pastikan abang ariq di pasang SH tu untuk pastikan sya tidak kehilangan dia
Dan yang tak bestnya adalah pandangan dan teguran dari masyarakat

Tapi bagi sya apa yang penting keselamatan anak di utamakan
Daripada hilang terus rasanya langkah keselamatan yang sya guna adalah tidak  ada salah pun.

Jadi adalah lebih baik masyarakat tidak memandang pelik dan mempertikaikan apa yang penjaga buat untuk mengawal anak mereka kerana bagi sya apa yang penting usaha sebagai langkah utama keselamatan itu yang sangat penting
Abang ariq pulak bila dah ada SH bukanlah sya guna setiap masa ada kala sya buat sebagai tanda ugutan saja supaya dia boleh kawal keinginan dia untuk meneroka tempat tu jauh dari pandangan sya.

Abang ariq pun ada niat nak sorokan SH  tu bila sya kata nak gunakan pd dia
"Nanti abang sorok ibu tak jumpa"
Wah dia pulak yang ugut ibu ye..

Adalah sangat berbeza keadaan dilarikan dan melarikan diri
Melarikan diri lebih pada anak anak remaja yang rasakan dirinya terkongkong 

Haraplah anak anak remaja kita tidak meneruskan budaya melarikan diri dari rumah
Kesian ibu dan ayah serta keluarga
Tambatlah anak anak dengan kasih sayang dari ibubapa serta keluarganya supaya mereka tidak merasakan kehidupan bila jauh daripada pandangan,kawalan keluarga adalah sangat sangat indah!!!!

#Jenuhmenaipgunatelefonhuhuhu...#

Sent from Samsung Mobile


15 jeJari meNulis:

makchaq said...

Anak2 makchaq pun pernah jugak hilang anak, bukan la lasak sangat, tapi leka.. makchaq pun terleka.. memang berderau darah.. alhamdulillah jumpa...

Sedih jugak bila dengaq anak2 lari dari rumah kan.. selalunya anak perempuan pulak tu..

Hanis Azla said...

salam..

tak kiralah hilang, diculik atau melarikan diri.. semuanya berita yg amat menakutkan dan menyedihkan bagi setiap ibu bapa.. minta dijauhkan anak2 kita dari hilang atau diculik.. nauzubilah.. yg melarikan diri tu, semoga mereka memikirkan buruk baiknya sebelum mengambil keputusan yang negatif itu.. kesian ibu dan ayah..

Hanis Azla said...

salam..

tak kiralah hilang, diculik atau melarikan diri.. semuanya berita yg amat menakutkan dan menyedihkan bagi setiap ibu bapa.. minta dijauhkan anak2 kita dari hilang atau diculik.. nauzubilah.. yg melarikan diri tu, semoga mereka memikirkan buruk baiknya sebelum mengambil keputusan yang negatif itu.. kesian ibu dan ayah..

kasih ibu jua said...

Makchaq
-------
betul tu kak, kadang kita terleka sikit dah tak nampak di pandangan,

kes melarikan diri ni kebanyakan remaja perempuan melayu,kesian dan sedih jugak tapi perkara di luar kemampuan kita

@cu SaYaNg said...

Ahad lepas acu tengok seorang ibu main kejar2 dgn anak dia dalam Jusco. acu yg tengok nie pun terasa penat nye...hehehehee

atuk said...

Assalamualaikum Sayang Ibu

minta mereka yg berkenaan dipermudahkan

Nieda ramly said...

mmmg berderrau darah ketaq lutut bila anak hilang dr pandangan.minta dijauhkan.

umi alya said...

tak sanggup kehilangan..

kasihibu said...

Hanis
--------
betul tu walau apa definasi jenis hilangnya
yang hilang walaupun berganti tetapi ianya memang tidak akan sama
sebab itu sya kata semoga mereka tidak fikirkan yang indah bila berjauhan daripada ibubapa...

kasihibu said...

Atuk
------
W.salam amin...semoga begitulah hendaknya

kasihibu said...

@cu sayang
--------------
Hahahaha...tp berat mata memandang berat sangat lg bahu nak pikul
tapi ringan kaki nak mengejar(",)

kasihibu said...

Nieda ramli
--------------
ia dik...kena tenangkan diri
masa tu
haraplah tidak akan di alami lagi

kasihibu said...

Umi alya
-----------
Betul tu

Kakzakie said...

Apa nak malu baik kejar daripada hilang. Tapi kakak gelihatilah juga membayangkan ibu kejar anak yg ligat - anak sengih ibu semput hihi...

kasihibu said...

kakzakie
----------
betul kak dari hilang baik kita kejar memang semput