Wednesday, June 30, 2010 By: kasihibu

Sekadar Berkongsi

Enpakwe kata
bukan sya ye.....

Cili besar yang berkilat cantik tu- banyak bahan kimia dan baja

sumber pakcik gooogle

Ayam - bahagian kepak eloklah tak dimakan sebab  ubat pembesaran dicucuk dari bahagian kepak
sumber pakcik gooogle

Minyak masak- elak beli dari plastik sbb kalau ikut gred minyak tu sangat tidak sesuai dijadikan sebahagian daripada sumber makanan dan yang paling elok sekali adalah minyak masak cap Saji keluaran Felda
sumber pakcik gooogle

Ikan keli / sembilang - enpakwe kato  dia pergi melawat projek , kebanyakan penternak sendiri kato tak lalu nak makan ikan tu sebab ikan tu makan pellet kan,  jd eh bau makanan ikan tu sangat tidak meyelerakan dan yg terkini sya dapat tahu ikan yang banyak berlemak  tu sebab sumber makanan ikan tersebut telah bercampur dengan bahagian babi , nak tahu lebih pasal info tu cuba baca disini....

sumber pakcik gooogle

Erpp..... apolagi enpakwe pesan ye..
mmmm...lupo pulak
nanti nantilah bila sya teringat
kita kongsi kongsi ye... ;p

14 jeJari meNulis:

kakcikseroja said...

Salam Sya..

sama-samalah kita berkongsi mana-mana info yang baik untuk diketahui - mana yang patut dielakkan, eloklah dielakkan. :)

sahromnasrudin said...

tang ikan keli tue sy tak setuju sgt..ada cara klu nk taw dia ada letak yg haran atau tak..bukan boleh sembrono

sayangsayangibu said...

kakcik
------
ialah kak, ada benda yg kita tak pasti baik dielakan


Sahrom
------
Sya bagi link yg sya baca tu,pasal yg ada sumber2 tidak halal

pasal makanan tu enpakwe sya kata, diorang sendiri tak tahan bau hanyir kot,ntahlah sya tak pernah bau..tp yg pasti dia kalau melawat projek bumiputra yg dibawah projek ppk lah.

ibuintan said...

selamat petang sya..
bagus kongsi-kongsilah mana yang patut..
akak memang tak berapa makan ikan keli yang dipelihara ni, kalau dapt yang dalam sawah tu..ok gak

Mak Su said...

betoi kot bab cili tu, cili merah ada cili suntik, kaler asal is hijaoo. tapi saya selalu beli minyak masak dlm pelastit, huhuhu

Yasminhamid said...

minya masak saji memang pilihan saya.. yang penting saya memang tak makan ikan keli.. tak lalu..

matahatijiwa said...

yg kepak ayam tu mmg dah tau..tu sbb x mkn kepak ayam...suka bahgian bnyk isi jer...

al-lavendari said...

banyak juga pantang larangnya ya .. tak boleh belasah sembarangan !

Rozali said...

Assalamualaikum Sayangibu

saya dari dulu tak berupa sukan ikan sembilang
kerana lendir nya

Wassalam

DrSinga said...

ikan keli bakar cicah air asam...
sedap....

kak Erna said...

salam sya..alhamdulillah..dah bertahun akak guna minyak saji..
tang cili tu..kadang2 yang memutih je bila tidak dibasahkan dengan air tu..yang tu pun banyak racun..

KELI OH KELI said...

wah ada posting ttg ikan keli...nak taw 1001 ttg ikan keli..jom mai lawat blog ikan keli selalu nooo... :)

Sya Annur said...

saya mkn ikan keli/sembilang kalai liar, n kalau ambik kat kolam abah. sbb ikan tu mkn roti sadin, coq udang, roti canai... pendek kata mkn yg kita breakfast pg tu laaa... hehehe

sayangsayangibu said...

ibuintan
--------
sya sekadar berkongsi apa yang tahu,
sya ingat lagi masa enpakwe bawak ayan lepas balik dari melawat projek ayam di papar klang, sya patahkan tulang ayam tu guna tangan aje


maksu
-----
bab tamato tu pernah jugak dongar, tp tak berapo pasti


Min
---
minyak masak kito adalah samo ;)

Akma
----
samalah ,akak pun tak makan kepak ayam dan tak suka


Pakngah
-------
bukan pantang larang lagi,larangan sungguh bak kata enpakwe, sepatutnya cuma peniaga saja yg beli barang barang basah yg macamtu, pengguna macam kita ni sepatutnya mempunyai hasil sendiri macam pokok cili tu, kalau minyak masak ayam dan ikan mmmmm..baik boli sajo ;p


Atuk
----
Sya makan juga ikan keli, tp kalau tak ado pun tak apo.

Doc
---
Sya tak pernah lagi makan ikan koli bakar cicah, tp kalau ikan koli di keringkan ala ala bakar tu kan,peh tu gulai dengan belimbing buluh ko, pucuk ubi ko..perrggghhhhhhhh.....

Kak Erna
--------
pasal cili memutih tu pun sya tak tahu.


Keli oh keli
------------
Ialah, tp sya tahu tak semua keli tercemar kan?

Sya
---
huh ganas tui selero ikan koli tu, memacam di makan eh, lopeh ni boleh lah akak makan ikan koli bilo balik s'ban, sauk yo dokek rumah sya hehehehe.. ;p